Újabb milliós büntetés az olcsó tej miatt
Befejeződött a Tescónál a Tej Terméktanács szeptemberi bejelentése alapján indult eljárás. A cégnél lefolytatott vizsgálat szerint az áruházlánc két tartós tejet (Mlieko Lapte, Almliesl) a beszerzési ár alatt, literenként 119, illetve 125 forintért forgalmazott - közölte a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MGSzH).
A Tescónak több mint hétmillió forintos büntetést kell fizetnie, mert a beszerzési ár alatt árult tartós tejet. Az áruházlánc még vizsgálja a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal határozatát. Hasonló okból, novemberben az Auchant büntette 20 millió forintra a hatóság.
A jogsértő magatartás miatt a hatóság több mint 7,6 millió forintos bírságot vetett ki az áruházláncra. (A jogszabály szerint a kereskedők az élelmiszereket nem adhatják olcsóbban, mint amennyiért azokat vették.) A beszerzési ár alatt forgalmazott termékek mennyiségére vonatkozóan a hivatal nem tudott tájékoztatást adni, mert azok az adatok üzleti titoknak minősülnek. Az MGSzH egyúttal közölte, hogy a jövőben növeli az ellenőrzések számát, a beszerzési ár alatti értékesítés mellett többek között az akciós termékek forgalmazását is vizsgálni fogja saját hatáskörben, illetve bejelentések alapján.
A Tej Terméktanács az Auchant is bepanaszolta a tartós tej (Tatra, Madeta) beszerzési ár alatti értékesítése miatt. Az MGSzH az utóbbi áruházláncnál is jogosnak találta a kifogást, ezért még novemberben 20,5 millió forintra bírságolta a társaságot. Az Auchan akkor közölte, hogy befizette a büntetést. A Tesco illetékese az MGSzH döntéséről az [origo]-nak azt mondta: a társaság vizsgálja a bírságról szóló határozatot és jelenleg az annak alapját képező adatokat - írta az
origo.hu.Az MGSzH tavaly november elejéig összesített adatai szerint tizennyolc esetben szabott ki, összesen 132 millió forint értékben a beszerzési ár alatti értékesítés miatt a magyarországi egységekkel rendelkező áruházláncokra. A megbüntetett cégek között van a Tesco, az Auchan, a Spar, a Lidl, az Aldi és a Cora.
Az Agromonitor.hu szerdán idézte a Tesco tavalyi állásfoglalását, amelyben a vállalat úgy fogalmazott: a tejtermékek árát mindenkor a piaci kereslet-kínálat és a vásárlói elvárások függvényében alakítja ki. "Az üzletlánc szerint jó minőségű magyar tej versenyképes áron csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre a hazai piacokon, hiszen amikor a forint/euró árfolyam az export számára kedvezően alakul, a magyar feldolgozók termékeikkel nem a hazai vállalatokat látják el, hanem azonnal exportálják azokat. Mindez a termelők és a kereskedők hosszú távon fenntartható, a folyamatos együttműködésének nem kedvez. Ezért is alakulhatott ki az elmúlt évben, hogy a kereskedők bizonyos időszakokban szinte egyáltalán nem tudtak a magyar termelőktől tejet vásárolni" - derült ki a korábbi közleményből.