Új adócsomag: álságos nyilatkozatok, embertelen reformok
Kisebb-nagyobb változások lehetnek a kormány adócsomagjában a parlamenti szavazásig. A jelenlegi változatnak kevés az esélye az elfogadásra, a Fidesz és a KDNP zsigerből ellene szavaz, a két kisebb párt pedig - időnként saját magának is ellentmondva - keményebb lépéseket sürget. Ennek eredménye az lehet, hogy több lesz a szigorítás, de itt-ott lazítanak egy picit.
Ha nem a bőrünkre menne, még szórakoztathatna is az a színjáték, ami a múlt héten bejelentett reformcsomag körül a politikában zajlik. A parlamenti pártok most elemükben vannak, végre bizonyíthatják, mekkora nagy felelősséget is éreznek az ország jövőjéért. Az láthatóan cseppet sem zavarja őket, hogy eközben ellentmondásba keverednek korábbi önmagukkal vagy saját nyilatkozataikkal. A lényeg számukra az, hogy a potenciális szavazótáboruknak vélhetően tetsző dolgokat mondjanak.
Mivel a kormánypárt kivételével vitaalapot nyújtó válságkezelő programja egyiküknek sincs, kapóra jött és ezzel jócskán felértékelődött a Reformszövetség javaslatcsomagja. A neves közgazdászokból és üzletemberekből álló testület anyaga szakmai szempontból kétségkívül végiggondolt és következetes, így jól szembe állítható a kormány tervezetével. Miután a szükséges változtatások széles területét fogja át, kiválóan alkalmas arra, hogy a pártok tetszés szerint mazsolázzanak belőle. Iskolapéldája volt ennek a Fidesz elnökének nyilatkozata, aki támogatásáról biztosította az adóterheket csökkentő részt, szót sem vesztegetett azonban arra, hogy a javaslat honnan akarja megteremteni ennek a fedezetét.
A gyengéket érinti rosszul a csomag
Pedig az egyébként közgazdasági szempontból logikus és védhető anyagnak éppen ez az Akhillesz-sarka. Olyan kemény kiadáscsökkentő lépéseket tartalmaz, amelyek a társadalom széles rétegeit érintik kedvezőtlenül, ráadásul leginkább azokat, akik a legkevésbé tudnak a helyzetükön változtatni. Az első ilyen csoport a nyugdíjasoké: a 13. havi nyugdíj teljes eltörlése és a nyugdíjak befagyasztása /igaz, reálértéken/ a rendszer hosszútávú fenntarthatósága szempontjából indokolt, viszont minden érintett életkörülményeit rontaná. Logikus a korhatár 65 évre való emelése is, de ha ezt a javaslat szerint 3 év alatt hajtanák végre, ez mind az idősebb, de még aktív korosztályt, mind pedig az egész munkaerőpiacot sújtaná. Most, amikor tömegesen bocsátják el a válság miatt a dolgozókat, hogyan tudnának munkát adni plusz három évnyi korosztálynak?
A Reformszövetség csomagjának másik nagy vesztese az átlag alatti jövedelmekkel rendelkezők széles rétege lenne. Az adókedvezmények és adójóváírás eltörlése, a gyes és a gyed megrövidítése, valamint az egészségügy részbeni fizetőssé tétele az ő helyzetüket tenné még nehezebbé, bármennyire is indokolt lépések gazdasági szempontból. Hasonló a helyzet a külön adózási formák - EVA, EKHO, átalányadó - eltörlésével. Közgazdaságilag ez is igazolható, viszont elsősorban az amúgy is sérülékeny és a jelenlegi helyzetben a megélhetésért küzdő egyéni vállalkozók és kisvállalkozások szenvednék meg, akárcsak az egészségügyi hozzájárulás ötezer forintra való emelését.
Jó a terv, ki hajtja végre?
A tisztán a gazdasági racionalitásra koncentráló szakmai közösség azt tette, amit tennie kellett, azaz összeállította, szerinte mi lenne szükséges a magyar gazdaság hosszútávú fejlesztési pályára állításához. Az elkészült anyag így sok jogos intézkedési igényt tartalmaz, de kormány legyen a talpán, amelyik mindennek a társadalmi következményeit vállalja. Ezzel a teljes politikai elit tisztában van, ezért finoman szólva álságos, ahogy a Reformszövetség javaslatairól nyilatkoznak.
A Fidesz a rá jellemző kettős beszédet folytatja: egyrészt az elnöke egy kiragadott részt, az adócsökkentést dicséri, másrészt viszont az ehhez szükséges megszorításokat elutasítják. De ezzel legalább következetesek, ellentétben a két kis párttal. Az SZDSZ most teljes mellszélességgel kiáll a Reformszövetség csomagja mellett a kormányéval szemben, elfeledkezve arról, hogy mindeddig azt hangsúlyozták, semmilyen adóemelést nem támogatnak. A javaslatok között pedig 4 százalékos ÁFA emelés mellett a jövedéki adó növelése is szerepel. Még különösebb az MDF magatartása: hirtelen megvilágosodással most azt a Bokros Lajost akarják EP-listavezetőjüknek, akinek a hasonló csomagját korábban nem éppen pozitív jelzőkkel illették.
Fel kell kötnie tehát a felkötni valót a kormánypártnak ahhoz, hogy a reformtervei többséget kapjanak a parlamentben. Információink szerint kemény belső alkudozások folynak arról, min változtassanak a szükséges támogatás elnyeréséhez. Úgy tűnik, néhány szociális és adókérdésben szigorítani kényszerülhetnek, ezek ellensúlyozására viszont kisebb engedményeket tesznek, például egyes juttatások, így az étkezési jegy és az üdülési csekk adómentességének megtartásával. Összességében a végleges változat várhatóan a jelenleginél valamivel szigorúbb lesz.