Tombol a korrupció, egyre gátlástalanabbak a módszerek
A korábbinál sokkal súlyosabbá vált a korrupciós helyzet a különböző uniós, állami és önkormányzati pályázatok területén, egyre gátlástalanabb igényeket fogalmaznak meg a megrendelők vagy a döntéshozók – írja a Napi Gazdaság piaci szereplőkre hivatkozva.
A
Napi Gazdaságnaknév nélkül nyilatkozó források szerint önkormányzati területen ma már alig van olyan közbeszerzés vagy egyéb tender, amelyhez ne kapcsolódna legalább a helyi „baráti” vállalkozók helyzetbe hozása. A nagy infrastrukturális beruházásoknál szinte mindig felmerülnek olyan „ajánlott” kivitelezők, amelyeknek a munkák egy részét „illik” felajánlani – fogalmazott egy pályázatíró cég munkatársa. Az ilyen tenderekhez „természetesen” mindig kötődtek háttéralkuk és egyéb, nehezen ellenőrizhető pénzmozgások, a piaci szereplők szerint azonban az elmúlt időszakban felborult a korábbi politikai „konszenzus”, több helyen egyre gátlástalanabb igényeket fogalmaznak meg a megrendelők vagy a döntéshozók.Nem ritka például, hogy egy-egy „jól beágyazott” tanácsadó cég szolgáltatásainak igénybevételén múlik a pályázat pozitív elbírálása (akár magasabb, állami szinteken is), aminek az az ára, hogy vastagabban fog a ceruza a sikerdíj megállapításakor. A tapasztalatok szerint utóbbi tétel az elnyert támogatási összeg 3-4 százaléka normál esetben, aki azonban biztosra akar menni, inkább ennek duplájával számol. A sikeres pályázatok jó részénél felmerülnek ilyen „mellékköltségek”, a piacon olyan esetekről is hallani, amikor egy, a pályázatíró szerint minden szempontból megfelelő dokumentációt dobnak vissza az állami szervek, jelezve, hogy „más megoldás azért elképzelhető” a végeredmény módosítására. A csúszópénzek átadása is sokkal szofisztikáltabb formákat ölt, mint korábban, vagyis a készpénzátadások helyett mind többször merül fel egy-egy baráti cég szolgáltatásainak adott összegű igénybevétele és egyéb „kreatív” megoldások. Az ilyen ügyletekben inkább a kisebb (vagy legalábbis magyar tulajdonú) tanácsadó cégek érintettek, a nagyobb, nemzetközi hátterű vállalatok jellemzően nem kívánják kockáztatni kiépített és bejáratott márkanevüket.
A teljes cikket elolvashatja
itt.