Tízmilliós büntetés megtévesztő reklám miatt

Tízmillió forintra büntette a Gazdasági Versenyhivatal a Meditens Hungary Kft.-t a fogyasztók megtévesztése, illetve tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. A cég bírósághoz fordult.

2010. március 10., 12:50

A GVH keddi közleménye szerint a Meditens Kft. az általa kínált fényterápiás eszköznek gyógyhatást tulajdonított, ám állítását nem tudta igazolni. A Gazdasági Versenyhivatal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt 10 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra és eltiltotta a jogsértés folytatásától.

A Meditens Hungary Kft. 2001 tavaszától forgalmazza a Med-Colour Hegyikristály szín- és fényterápiás készüléket. Az eszközről a Hálózat televízión keresztül, szórólapokon, internetes honlapján, DVD-n, a készülék felhasználói kézikönyvében és használati utasításában olyan állításokat tett közzé, amelyek szerint a készülék alkalmas: betegségek, egészségügyi problémák megelőzésére, gyógyítására, kezelésére és utókezelésére, testi és lelki sérülések kezelésére.

A versenyfelügyeleti eljárás során a GVH szerint Meditens Kft. kötelessége állításai valóságtartalmának igazolása. A vállalkozás azonban nem igazolta a tájékoztatásainak részét képező tényállításokat, továbbá illetékes szakhatóság igazoló szakvéleményét, engedélyét sem csatolta. Emiatt a GVH szerint megállapítható, hogy a Meditens Kft. valótlanul állította, hogy a Med-Colour készülék alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarainak vagy rendellenességeinek a gyógyítására. A GVH szerint a fogyasztók megtévesztésére alkalmas annak elhallgatása, hogy a gyógyhatású terméket, orvostechnikai eszközt az arra hivatott szakhatóság nem vizsgálta, ha közben a termékről a vállalkozás azt állítja, hogy használatának gyógyhatása van.

Mihálovics András, a versenyhivatal szóvivője az

MR1 Kossuth Rádiónakelmondta: a versenyhivatal maga nem vizsgálja, hogy egy adott termék alkalmas-e gyógyításra, vagy nem. Tulajdonképpen azt ellenőrzi, hogy megalapozottak-e bizonyos állítások. Hozzátette: a bírságolt cég kapott szakvéleményt a szakhatóságtól, de abban nem volt szó arról, hogy a készülék gyógyhatással bírna. A Meditens ügyvezető igazgatója, Tiszold Antal azonban úgy látja: az uniós rendeleteket többféleképpen fordították, szerinte nem a hatóságnak, hanem a vállalkozásnak kell bizonyítani, hogy van-e hatása a készüléknek. A cég ezért bírósági felülvizsgálati kérelemmel él.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.