Tetemes bírságra számíthatnak az autógyártók, ha nem teljesítik a szén-dioxid kibocsátási normát
Akár 14 milliárd euró feletti összegre is rúghat az autógyárakat sújtó uniós bírság, ha nem teljesítik a teljes modellpalettára 2021-től érvényes átlagos károsanyag kibocsátási határértékeket - írja a londoni IHS Markit gazdaságkutató intézet elemzése.
Az Európai Unió 2020-tól új, szigorúbb, kilométerenként 95 grammos átlagos szén-dioxid kibocsátási határértéket vezet be az autógyártók személygépkocsi termékpalettájára. A kibocsátási normát fokozatosan vezetik be, azt 2021-től kell majd a járművek valós közúti üzemi terhelését a korábbinál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) tesztelési eljárás szerint teljesíteni.
A határértéket nem teljesítő flottákra már 2020-ban és 2021-ben is súlyos bírságot vethet ki az EU. Az autógyártók csak abban az esetben tudják elkerülni a tetemes bírságot, ha „földcsuszamlásszerű” változás következik be a teljesen vagy részben elektromos autók keresletében Európában.
A kilátások azonban nem rózsásak, ugyanis a Volkswagen dízelbotránya után a viszonylag kedvező szén-dioxid kibocsátási paraméterekkel rendelkező dízelautók iránt csökkent, míg a benzines autók, ezen belül a magas fogyasztású SUV modellek iránt nőtt a kereslet 2017-ben. Ezzel pedig emelkedett az autógyártóknál a károsanyag-kibocsátási átlaga.