Tetemes bírságra számíthatnak az autógyártók, ha nem teljesítik a szén-dioxid kibocsátási normát

2018. augusztus 7., 11:41

Szerző:

Akár 14 milliárd euró feletti összegre is rúghat az autógyárakat sújtó uniós bírság, ha nem teljesítik a teljes modellpalettára 2021-től érvényes átlagos károsanyag kibocsátási határértékeket - írja a londoni IHS Markit gazdaságkutató intézet elemzése.

Az Európai Unió 2020-tól új, szigorúbb, kilométerenként 95 grammos átlagos szén-dioxid kibocsátási határértéket vezet be az autógyártók személygépkocsi termékpalettájára. A kibocsátási normát fokozatosan vezetik be, azt 2021-től kell majd a járművek valós közúti üzemi terhelését a korábbinál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) tesztelési eljárás szerint teljesíteni. 

A határértéket nem teljesítő flottákra már 2020-ban és 2021-ben is súlyos bírságot vethet ki az EU. Az autógyártók csak abban az esetben tudják elkerülni a tetemes bírságot, ha „földcsuszamlásszerű” változás következik be a teljesen vagy részben elektromos autók keresletében Európában. 

A kilátások azonban nem rózsásak, ugyanis a Volkswagen dízelbotránya után a viszonylag kedvező szén-dioxid kibocsátási paraméterekkel rendelkező dízelautók iránt csökkent, míg a benzines autók, ezen belül a magas fogyasztású SUV modellek iránt nőtt a kereslet 2017-ben. Ezzel pedig emelkedett az autógyártóknál a károsanyag-kibocsátási átlaga.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.