Piackutató mammut a láthatáron
Nyilvánosságra hozták a TNS és a GfK egyesülési terveit: a hónapok óta készülő megállapodás értelmében a világ második legnagyobb piackutatója jönne létre a Nielsen mögött. Magyarországon is számos szektorban válna kiemelkedő szereplővé a közös cég.
Az év végéig befejezni tervezett egyesülés kapcsán pedig nem csak a bevételek növekedéséről, de 76 millió angol fontosra (22 milliárd forint) becsült költségmegtakarításról is szó van, noha a GfK tulajdonosai ígéretet kaptak arra, hogy - legalábbis Németországban - nem elbocsátásokkal indul a közös munka.
A Financial Times összegzése szerint a TNS elsősorban az ázsiai piacokon, a GfK pedig Közép- és Kelet-Európában mondhat magáénak jó pozíciókat. Magyarországon is a GfK erősebb a TNS-nél: a kétmilliárdosra becsült forgalmú cég dobogós, a Szonda-Ipsos és az ACNielsen mellett. A TNS-sel való egyesülés révén tovább növekedne a GfK amúgy is jelentős súlya az egyedi kutatások piacán, és egy cégbe kerülne például a TNS magyarországi média-kutatócége, a TNS Media Intelligence és a GfK eddig a Szondával közös Nemzeti Médiaanalízis felmérése is.
Az összeolvadás után a GfK-TNS globális központja Londonban, német alközpontja Nürnbergben lenne. Azt még nem tudni, hogy a régóta készülő egyesülés Magyarországon milyen szervezeti változásokkal járna, egyelőre a két érintett vállalat hazai munkatársai is a nyilvános bejelentésekből tájékozódnak, és nem nyilatkoztak az ügylet várható hazai következményeiről.
Az összeolvadásról még nincs végleges döntés: a Financial Times szerint a TNS részvényesei a brit WPP csoport iránt is érdeklődnek. A világ vezető reklámholdingjai közé tartozó cég a GfK/TNS közös terveiről szóló első hírek óta már két ajánlatot is tett a - GfK nélküli - TNS-re, legutóbb egymilliárd fontot, azaz több mint háromszáz milliárd forintot kínált érte. Ezt azonban kevesellték a részvényesek, akik most egy újabb, legalább 1,2 milliárd fontos ajánlatot várnak - a Financial Times által megkérdezett elemzők szerint nem ok nélkül.