Néhány év múlva megszűnik az őszi átszerződési káosz
Az elmúlt években rohamosan nőtt a kötelező gépjármű biztosítót váltók száma, minden év októberében. Valószínűleg idén is folytatódik az eddig megszokott ritmus: kampány, roham, idegeskedés az adminisztrációs csúszások miatt. Szakértők szerint 4-5 év múlva lesz érezhető hatása a liberalizált biztosítási piacra vonatkozó kormányrendelet hétfői módosításának
Az elmúlt években gyakorta büntetett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete azért, mert a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások átszerződési időszakában a biztosítók „nagyot mondtak”. Nem teljes körűen tájékoztattak, a reklámjaikban túlzó ígéreteket tettek a gyors ügyfélszerzés érdekében. Megpróbáltak minél hatásosabb üzeneteket küldeni, azért hogy az átszerződésekhez rendelkezésre álló négy hét alatt minél több autós válassza őket.
Ennek nyomán az elmúlt évben már közel 800 ezer autós gondolta úgy, hogy az új biztosítója kedvezőbb feltételeket kínál a számára. Az ügyfélkör hatalmas ugrását mutatja, hogy 2001-ben még csak mindössze 100 ezer átszerződő autóst regisztráltak a biztosítók – sorolja Haraszti Zsolt az online biztosítási piac egyik jelentős szereplőjének, a Netrisk.hu Kft-nek az ügyvezetője.
– Kevéssé lesz átlátható az ügyfelek számára a 15 biztosító kínálata – véleményezi a szakember a hétfőn módosított kormányrendelet legfontosabb változását. Jövő évtől minden új autó vásárlója számára a szerződés kötés napja lesz az új biztosítási fordulónap. Így az év mind a 365 napján lehet majd biztosítót váltani, de mindig csak azoknak, akiknek éppen akkor lesz a fordulónapjuk.
– 4-5 év is eltelhet, mire lecsendesedik az októberi átszerződési kampány időszak. De lesznek olyanok, akiknek még 10 év múlva is a december 31-e lesz a fordulónapja – magyarázza a biztosítás közvetítő.
Értesítést kell küldeni kell a biztosítónak
Eddig nem volt nehéz dolga az autósoknak, mert nem lehetett nem észrevenni a kampányidőszakot. A gyors átváltást pedig percek alatt az interneten keresztül is megoldhatták, ha elhatározták magukat. Az új rendszerben is lesz garancia, a biztosítónak ötven nappal a fordulónap előtt értesítenie kell ügyfelét a határidő miatt. De ezt követően már mindenkinek az éberségén múlik, hogy megtalálja a számára legmegfelelőbb partnert. Bár a váltásban az online összehasonlító felületek továbbra is rendelkezésre állnak majd.
A rendeletmódosítás még két területen hoz fontos változásokat, bár ezeknek egyelőre csak a szándéka világos, a kidolgozás részletei nem. A hosszú évek óra fennálló bonus malus besorolásban már rengetegen elérték a legmagasabb 10-es fokozatot, de a korábbi szabályozás nem írt elő világos következményeket a különböző osztályzatokhoz. A bonus-malus rendszer új, pontosabb szabályainak kidolgozása a Pénzügyminisztériumra vár. Emellett egy új nyilvántartást, a központi kárnyilvántartót is létre kell hozni, amely minden gépjárműre vonatkozó információt tartalmazna.
Nyilvántartás már most is van
- A biztosítók éves díjbevételük egy meghatározott százalékát már most is befizetik egy központi kasszába, amelynek az a rendeletetése, hogy az autósok káreseményeit tartalmazza. Évente 600 millió forintot fizetnek be ebbe az alapba a biztosító társaságok. Ha ezt a rendszer kiegészítenék a bonus malus adatokkal, akkor megfelelő volna a kártörténeti nyilvántartás céljaira is – véli Haraszti Zsolt.
Az UNIQA Biztosító munkatársa, Csermely Tibor részt vett abban a munkacsoportban, amely az új szabályok előkészítését végezte. Ő maga sem ért egyet az új nyilvántartás tervezett módon történő felállításával.
- A szakma is indokoltnak tartotta a kártörténeti nyilvántartásnak létrejöttének kezdeményezését, azonban a törvénybe bekerült konkrét megoldási módozattal nem értettünk egyet, mert az a kötvénynyilvántartás megduplázást jelenti. A duplikáció az indokolatlan többletköltség kihatásán túl, várhatóan számítástechnikai problémához, hibákhoz fog vezetni, miután több milliós adatbázisról van szó – érvelt indoklásában.