Nagy bajban van a Malév?
Egyre zavarosabb a helyzet a Malév tulajdonos Borisz Abramovics oroszországi érdekeltségei körül. A jelek szerint komoly pénzügyi gondjai vannak, amelyek hátterében moszkvai hírforrások szerint az állammal folytatott tulajdonjogi vita is állhat. Orosz szakértők szerint az Abramovics testvérek kiszorulhatnak a belföldi piacról, ha nem tudnak megegyezni a hitelezőkkel és a légügyi hatóságokkal. Számunkra mindebből annyi az érdekes, mi lesz a Malévval?
Egymásnak gyökeresen ellentmondó információk terjednek az Abramovics testvérek érdekeltségébe tartozó légitársaságok helyzetéről és jövőjéről. Egyes hírek szerint a Malév orosz tulajdonosainak hazai érdekeltségei egyszerűen összeomlottak. Az Abramovics-féle AirUnion-csoport gépei sokáig hitelbe tankolták az egyre drágább kerozint, de az egyre nagyobb adósságok miatt az orosz állami hatóságok megvonták tőlük a repülési engedélyt. A moszkvai sajtó arról számolt be, hogy az AirUnion vagyona - beleértve a repülőgépeket is - egyszerűen eltűnt. Az ingatlanokat eladták, a dolgozók fizetésére nincs fedezet.Több szakértő olyan gyanúnak is hangot adott, hogy Abramovicsék, megértvén, hogy nem tudják megvalósítani elképzeléseiket, mintegy magukra hagyták a társaságaikat.
Mások viszont, köztük az AiRUnion ügyeit kezelő Vitalij Vancev - a vnukovói repülőtér fő magánrészvényese és hétfő óta az AiRUnion romjain létrehozandó új, legnagyobb orosz légitársaság kijelölt igazgatója - azt állítják, hogy az AiRUnion vagyona nem tűnt el, csupán a készpénz fogyott el. Arra is felhívják a figyelmet, hogy a SkyExpress fapados társaság, amelyben ugyancsak jelentős részük van az Abramovics fivéreknek, problémamentesen működik. Bár a Roszaviacija civil repülésügyi főhatóság jelezte, hogy a SkyExpress is eladósodott a vnukovói repülőtérrel szemben, ezt a reptér sietett megcáfolni. Kiderült viszont, hogy több üzleti csoport - köztük a repülőtér is - érdeklődik az AirExpress iránt.
Az egész zavaros ügy hátterében az áll, hogy Vlagyimir Putyin akkori államfő tavaly májusi rendelete előirányozta az AiRUnion szövetség részvénytársasággá alakulását, s lehetővé tette, hogy a majdani társaság többségi része magántulajdonban legyen. A szövetség három társaságában lévő állami részeket tartó vagyonkezelő megrendelésére készült becslés azonban az állami rész olyan arányú többségét mutatta ki, amelyet az AiRUnion fő részvényesei - az Abramovics fivérek - nem tudtak kiegyenlíteni. Az egyre nagyobb adósságok a kerozinárak aránytalan oroszországi emelkedése és az egyéb költségek növekedése mellett nem utolsósorban azért keletkeztek, mert az állami döntések késtek, s így az AiRUnion nem tudott hitelekhez jutni.
A kialakult helyzet jogos aggodalmat vet fel a Malév szempontjából is. Sajtóhírek szerint a magyar kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy megmentse a Malévot, ezért felvették a kapcsolatot orosz kormánykörökkel, és abban a 62 millió eurós bankgaranciában bíznak, amelyet a privatizációkor a Vnyesekonombank adott. Az állítólagos kapcsolatfelvételről azonban moszkvai magyar diplomáciai körökben nem tudnak.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő képviselője is csak annyit mondott, hogy figyelemmel kísérik a Malév privatizációs szerződésben vállaltak betartását. Állítása szerint azokat a szerződési feltételeket, amelyeket a vevő, az Airbridge Zrt. vállalt, és amelyek mögött banki garancia áll, a tulajdonosok teljesítik. A privatizációs szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek teljesítéséről a társaság vezetése folyamatosan egyeztet az MNV Zrt.-vel. Hogy ez pontosan mit jelent, egyelőre homály fedi. Akárcsak azt, hogy a márkanéven kívül melyek azok a vagyonelemek, amelyekhez az Airbridge csak akkor jut hozzá, ha a hiteleket törlesztették.
Legfeljebb az lehet kicsit megnyugtató, hogy a privatizációs szerződés szerint a Malév közvetlen tulajdonosa csak az MNV jóváhagyásával, az eredeti privatizációs szerződés betartásával, és az ahhoz szükséges garanciákkal adhatná el a Malév részvényeit. Ráadásul a magyar államnak öt éven belül elővásárlási joga van a Malév azon részvényeire - több mint 99 százalékra -, ami az AirBridge tulajdonában van. Lehet, hogy akarva-nem akarva nemsokára élnie kell ezzel a jogával.