MTVA: Ötmilliárd alig nézett műsorokért
Fidesz-közeli szórakoztatás: a köztévé drága főnixmadarai - Közel ötmilliárd forintot fizethet ki a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) 2012-ben szórakoztató műsorokat gyártó külsős cégeknek.
A beszállítók egy része a Fidesz gazdasági és értelmiségi holdudvarából kerül ki. A több százmilliós vagy - milliárdos nagyságrendű megrendeléseket kapó külsős gyártócégeket olyan nevek fémjelzik, mint Fazekas Csaba, Závodszky Zoltán, Jáksó László, Fábry Sándor és Kálomista Gábor – de a kisebb beszállítók között van a Hír TV-t alapító Pocsai Alex és a szintén a Hír TV-től érkező CBA-háziasszony, Borbás Mária cége - írta a Népszabadság.
Simicska-féle Magyarország, szeretlek!
A lap kérésére az MTVA megküldte az általuk megjelölt külsős gyártó cégeknek kifizetett összegek listáját. Ebből és a lap által összegyűjtött adatokból az derül ki, hogy a Magyarország, szeretlek! vasárnap esti vetélkedőt gyártó Hung-Ister Zrt., a Maradj talpon! délutáni vetélkedőt és a Bagi–Nacsa-show-t készítő Show & Game Kft., a köztévé új szappanoperáját gyártóMarslakók Kft., a Fábry-show-t produkáló Trisó Produkció Kft., valamint a Haction akciófilm-sorozatot előállító Megafilm Service a közmédia legfontosabb külsős beszállítói.
A Magyarország, szeretlek! című produkciót gyártó Hung-Ister Zrt. a Fidesz gazdasági háttéremberéhez, Simicska Lajoshoz köthető. A cég vezetője 2005 és 2010 között Fazekas Csaba volt, aki 2004-ben néhány hónapig a Hír TV vezérigazgatója posztját is betöltötte. Szalai Annamária, a Médiatanács elnöke 2010 őszén Fazekas Csabát nevezte ki a közmédia több tízmilliárdos (2012-ben 69 milliárd forint) költségvetésével és vagyonával gazdálkodó MTVA vezérigazgatójának, de ő 2011 februárjában lemondott, és visszament korábbi pozíciójába a Hung-Isterhez - írta a Népszabadság.
A közmédia műsorstruktúrájának tavaly őszi megújításakor az MTVA a Hung-Istert bízta meg a Magyarország, szeretlek! gyártásával. Az MTVA szerint a műsor indításának egyszeri költsége 38,7 millió forint plusz áfába, 48,3 millió forintba került. Az MTVA nem részletezte, hogy mit takar az egyszeri költség, de ez a műsorok többségénél a licenc megvásárlását, a díszlet tervezését és kivitelezését, a műsor arculati elemeinek (főcím, grafika) tervezését és elkészítését foglalja magában.
Az MTVA adásonként 19 millió plusz áfát, 24,1 millió forintot fizet a Hung-Isternek. A produkcióból éves szinten negyven adást készíthetne. A Magyarország, szeretlek! az egyik legsikeresebb új műsora a közmédiának, legutóbbi adását a teljes népesség kö rében 771 ezren nézték, ami nagyságrendekkel haladja meg a köztévé korábbi vasárnap esti főműsoridős nézettségét. A kereskedelmi tévék és a közmédia gyártási költségeiben egyaránt jártas szakember az adásonkénti 24,1 milliós árat viszont „jelentős túlzásnak” tartja, szerinte egy adást úgy tízmillió forintból ki lehet hozni.
Az Atlatszo.hu birtokában lévő szerződések szerint a Szerencsejáték Zrt. megbízásából a Hung-Ister készíti az ötöslottó-sorsolás adásait is a köztévének. Ez azonban régóta így van, először az Orbán-kormány idején, 1999-ben kötöttek tízéves szerződést a Hung-Isterrel a sorsolási műsorok gyártására. A szocialista kormányzat idején, 2009-ben lejárt szerződéseket még abban az évben, 2014. március végéig meghosszabbították.
Bagi-Nacsa
Fazekas Csabához hasonló pályát írt le a közmédiánál Závodszky Zoltán, a Show & Game tulajdonosa. Závodszky az egyik alapítója volt a magyar tévés piac egyik legnagyobb, főként szórakoztató műsorok gyártásra specializálódó cégének, korábban többek között a Csináljuk a fesztivált!, az Irigy Hónalj mirigy show-t, az Áll az alkut, a Jakupcsek-show-t és a Dalnokok ligáját készítették. Závodszkyt Fazekas Csaba vitte helyettesének az MTVA-hoz, de Závodszky 2011 áprilisában szintén távozott az alaptól, és visszament a Show & Game-hez. A cég ősztől két műsort gyárt a közmédiának, a Maradj talpon! vetélkedőt és a Bagi–Nacsa-show-t. A Gundel-Takács Gábor által vezetett vetélkedőre egyszeri kiadásként bruttó 62,3 millió forintot költöttek, az MTVA adásonként pedig 4,4 milliót fizet a Show & Game-nek. A Bagi–Nacsa-show egyszeri költsége 21,4 millió forint volt, adásonként pedig 14 milliót utalnak a gyártó cégnek. A Maradj talpon! hétköznap az m1 húzóműsorává vált, nézettsége rendre meghaladja a félmilliót - írta a NOL.
Részletek a
Népszabadságban.