Megmenekült az Austrian Airlines
Hatalmas kő gördült le az Austrian Airlines jövőjéért rettegők szívéről: Brüsszel nem hivatalosan rábólintott a Lufthansa vételi szándékára. Nincs több vitás kérdés – jelentették be Bécsben, Brüsszelben, Frankfurtban, s bár a hivatalos jóváhagyásra augusztus végéig várni kell, az ügylet most már biztosnak tekinthető. Ez ugyan annyit jelent, hogy Ausztriának nem lesz többé nemzeti légitársasága, viszont megmenekül egy tragikus csődtől.
A Lufthansa hozott némi áldozatot az ügyletért: összesen húsz reláció kizárólagos jogát adta át a konkurenciának. Vagyis a jövőben a Bécs és számos németországi város közötti járat le és felszállási engedélye más légitársaságoké lehet: elsősorban olyan kicsiknek származik ebből előnye, mint az Airline Niki, az Adria Airways és a Sky Europe. A célállomások között München, Stuttgart, Köln, Frankfurt és Brüsszel is ott van. Az EU rábólintott az 500 millió eurós osztrák állami segélyre is, amely viszont a németek feltétele volt: ez az egyébként az EU- ban tiltott állami támogatás csökkenti az osztrák légitársaság súlyos adósságait.
A menetrend világos. A mai napon harmadik légitársaság még emelhet kifogást a fúzió ellen, ha ez nem történik meg, augusztusban megszületik a végleges és hivatalos döntés. Addig valamennyi E-biztosnak írásban kell hozzájárulnia a tranzakcióhoz. A Lufthansa ténylegesen szeptember közepére zárhatja le az átvételi procedúrát, s ezzel hivatalosan is új leánycéget mondhat magáénak.
A német légitársaság a tárgyalások sikeres lezárásának bejelentésével csaknem egyidejűleg ennél sokkal kevésbé örömteli hírt is kénytelen volt bejelenteni: 15 százalékkal, 10,2 milliárd euróval zuhant a forgalom. A tavalyi hasonló időszakban elkönyvelt 381 millió eurós nyereség helyett most 216 millió euró veszteség szerepel a mérlegben. A tőzsde ennek ellenére csak csekély árfolyameséssel reagált. Az év egészére azonban csekély nyereséggel számol a légitársaság vezetése, amely a rossz eredményeket a tőkeerős ügyfelek elmaradásával és az üzemanyagárak emelkedésével magyarázza.
Mindenesetre milliárdos takarékossági programot hirdettek meg: az utasforgalmi üzletágban egymilliárd euróval kívánják a költségeket lefaragni és szó van ráfizetéses járatok leállításáról is. Kihívást jelent a 4500 pilóta bérkövetelése: az általuk kívánt 6,4 százalékos emelés helyett a vezetés ajánlata a nulla százalék.
Az Austrian Airlines történetében ezzel új korszak kezdődik. A légitársaság 1957-es alapításától 1988-ig kizárólagos állami tulajdonban volt.
Ha kíváncsi, hogyan jutott el az Austrian Airlines a száz százalékos állami tulajdonból a teljes privatizálásig, kattintson a Szervusz Ausztria
cikkére.