Megmenekült az Austrian Airlines

Hatalmas kő gördült le az Austrian Airlines jövőjéért rettegők szívéről: Brüsszel nem hivatalosan rábólintott a Lufthansa vételi szándékára. Nincs több vitás kérdés – jelentették be Bécsben, Brüsszelben, Frankfurtban, s bár a hivatalos jóváhagyásra augusztus végéig várni kell, az ügylet most már biztosnak tekinthető. Ez ugyan annyit jelent, hogy Ausztriának nem lesz többé nemzeti légitársasága, viszont megmenekül egy tragikus csődtől.

2009. július 31., 14:46

A Lufthansa hozott némi áldozatot az ügyletért: összesen húsz reláció kizárólagos jogát adta át a konkurenciának. Vagyis a jövőben a Bécs és számos németországi város közötti járat le és felszállási engedélye más légitársaságoké lehet: elsősorban olyan kicsiknek származik ebből előnye, mint az Airline Niki, az Adria Airways és a Sky Europe. A célállomások között München, Stuttgart, Köln, Frankfurt és Brüsszel is ott van. Az EU rábólintott az 500 millió eurós osztrák állami segélyre is, amely viszont a németek feltétele volt: ez az egyébként az EU- ban tiltott állami támogatás csökkenti az osztrák légitársaság súlyos adósságait.

A menetrend világos. A mai napon harmadik légitársaság még emelhet kifogást a fúzió ellen, ha ez nem történik meg, augusztusban megszületik a végleges és hivatalos döntés. Addig valamennyi E-biztosnak írásban kell hozzájárulnia a tranzakcióhoz. A Lufthansa ténylegesen szeptember közepére zárhatja le az átvételi procedúrát, s ezzel hivatalosan is új leánycéget mondhat magáénak.

A német légitársaság a tárgyalások sikeres lezárásának bejelentésével csaknem egyidejűleg ennél sokkal kevésbé örömteli hírt is kénytelen volt bejelenteni: 15 százalékkal, 10,2 milliárd euróval zuhant a forgalom. A tavalyi hasonló időszakban elkönyvelt 381 millió eurós nyereség helyett most 216 millió euró veszteség szerepel a mérlegben. A tőzsde ennek ellenére csak csekély árfolyameséssel reagált. Az év egészére azonban csekély nyereséggel számol a légitársaság vezetése, amely a rossz eredményeket a tőkeerős ügyfelek elmaradásával és az üzemanyagárak emelkedésével magyarázza.

Mindenesetre milliárdos takarékossági programot hirdettek meg: az utasforgalmi üzletágban egymilliárd euróval kívánják a költségeket lefaragni és szó van ráfizetéses járatok leállításáról is. Kihívást jelent a 4500 pilóta bérkövetelése: az általuk kívánt 6,4 százalékos emelés helyett a vezetés ajánlata a nulla százalék.

Az Austrian Airlines történetében ezzel új korszak kezdődik. A légitársaság 1957-es alapításától 1988-ig kizárólagos állami tulajdonban volt.

Ha kíváncsi, hogyan jutott el az Austrian Airlines a száz százalékos állami tulajdonból a teljes privatizálásig, kattintson a Szervusz Ausztria

cikkére.

A nyugdíj összegének növelése érdekében többféle társadalombiztosítási megállapodás köthető, amelyek lehetővé teszik a szolgálati idő és az alapkereset bővítését is, így biztosítva a magasabb nyugdíjat, illetve az elégséges szolgálati időt a jövőben.