MÁV Cargo-privatizáció: külföldön díjazzák
Bár az ellenzék vehemensen támadja és korrupcióval vádol, a szakszervezetek bírálják, a MÁV Cargo tavalyi eladását minősítették külföldi szakemberek az év legjobb privatizációjának. A fő indok az elért rendkívül magas ár.
A MÁV és a MÁV Cargo privatizációjában segédkező két tanácsadó, az UniCredit-CAIB és a The Boston Consulting Group kapta az európai, közel-keleti és afrikai térség (EMEA) legjobb privatizációjának díját a MÁV Cargo tavalyi eladásáért. Ez volt az első jelentősebb privatizáció Magyarországon, amelynél az értékesítő nem az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. volt, hanem az állami anyavállalat, áll a díjat odaítélő EMEAFinance pénzügyi szakhírügynökség indoklásában. Az első helyezést ez a privatizáció a 2007-es várható nyereséget több mint 33-szorosan meghaladó eladási árral is kiérdemelte.
A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én hirdetett nyilvános kétfordulós pályázatot a MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A pályázatot 16 pályázó váltotta ki, az első fordulóban 12-en tettek ajánlatot, közülük 7-en jutottak a második fordulóba, végül négyen adták be kötelező vételi ajánlatukat a privatizációra.
A Rail Cargo Ausztria és a GYSEV konzorciuma 102,5 milliárd forintos ajánlatával végzett az élen. A vevő érdekkörében felmerült engedélyezési problémák miatt az ügylet zárása néhány hónapot késik az eredeti tervekhez képest és várhatóan ebben a hónapban záródik le. Ha sikerül a MÁV Cargo átvétele, akkor az osztrák vasúti cégnek leányvállalata révén első ízben sikerül abszolút domináns pozíciót szereznie egy egész ország vasúti teherszállítási piacán.