Malév: lehet még nagyobb is a baj
Miközben az orosz tulajdonos hazai vállalkozásai az összeomlás szélére jutottak, a Malév még a karcsúsításnál tart: száz pilótának már felmondtak, további legalább kétszáz dolgozót szintén elküldenek. A szakszervezet sztrájkkal fenyeget, de a légiközlekedés és a magyar cég általános helyzetét ismerve elégedettek lehetnek, ha megússzák ennyivel a költségcsökkentést. Egy esetleges munkabeszüntetés csak rontana a feltételeken, és a bizonytalan gazdasági háttér miatt az eddigieknél drasztikusabb következményekkel járhat.
A Malév összesen 307 aktív és jogi állományban lévő munkatársának mond fel, köztük számos pilótának, akik a napokban kapták meg az értesítést arról, hogy a cég meg kíván válni tőlük. A Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete szerint nem racionális a leépítés a légitársaságnál, és egy munkabeszüntetést sem tartanak kizártnak. A szakszervezet tájékoztatása szerint száz pilóta hétfőn kapott felmondólevelet, a Malév viszont azt közölte, hogy a szeptember 19-i döntés értelmében nem a korábban a bejelentett 400 dolgozót, csupán 307 aktív és jelenleg is jogi állományban lévő dolgozót bocsátanak el, s közülük 78 pilóta.
A szakszervezet állításaira reagálva a vállalat közleményben hangsúlyozta, hogy az idén a légiközlekedési szektorban kialakult helyzet számos nagy múltú társaság bezárásához, több ezer dolgozó elbocsátásához vezetett eddig a világban. Az alkalmazkodás jegyében a Malév vezetése olyan középtávú stratégiát fogadott el, amelynek részeként leállítják a folyamatosan veszteséget termelő hosszú távú járatokat, erőforrásaikat pedig Európára összpontosítják. A Malév a flottáját is átalakítja, költséghatékony, lényegesen alacsonyabb fogyasztású gépeket állít forgalomba.
A közlemény emlékeztetett arra, hogy az augusztus elején bejelentett létszámleépítésük minden jogszabálynak megfelel. A törvényben előírt 15 napos konzultáció helyett a légitársaság vezetése több mint egy hónapon át tárgyalt a központi üzemi tanáccsal és a társaságnál működő hat szakszervezettel. A cég egyébként 2007 novemberében csoportos létszámleépítés keretében már elbocsátott 120 főt (6 százalékot). Ezt is figyelembe véve a privatizációs szerződésben vállalt, három évre megengedett 30 százalékos elbocsátási keretet még nem merítette ki.
A létszámcsökkentésnél jóval nagyobb gondnak látszik a tulajdonos, Borisz Abramovics orosz cégeinek bizonytalan helyzete. Egyelőre nem látni, tudja-e magát tartani a hazai piacon vagy kénytelen kivonulni onnan. Az sem világos, hogy az ottani pénzügyi gondjai milyen hatással lesznek a magyar légitársaság működésére. Baj esetén a magyar állam kénytelen lesz lépni és visszavásárolni a Mlévot, vagy másnak eladni. Lapértesülés szerint állítólag egyes közel-keleti cégek már érdeklődést mutatnak.