Malév: konyec filma?

Ez nem csupán szónoki kérdés, hanem a szomorú valóság, miután bekövetkezett az, amire a múlt héten még gondolni sem akartunk. A légitársaság keddi közgyűlésén sem született döntés a tőkehelyzet rendezéséről és a finanszírozásról, és egyelőre nem is látni, mikorra találnak megoldást. Ez nem csupán annyit jelent, hogy a cég dolgozói továbbra sem kapják meg elmaradt bérüket, de elvileg bármikor felszámolási eljárás indulhat a Malév ellen.

2009. február 11., 11:19

Nem csupán a dolgozóknak, de a hitelezőknek is csalódást okozott a Malév kedden megtartott sokadik közgyűlése. Az eredeti napirend a személycseréken túl a társaság súlyos pénzügyi helyzetének rendezése lett volna, azonban a tervezett témák egy részét elő sem terjesztették, mert nem volt egyeztetett javaslat. Így annyi történt, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően távozott az eddigi vezérigazgató, akinek posztját átmenetileg az egyik helyettese veszi át, valamint az új tulajdonos, az orosz állami Vnyesekonombank /VEB/ alelnökét az igazgatóság elnökének választották, továbbá a cég alaptőkéjét a tizedére, 360 millió forintra szállították le.

Ez utóbbi szükséges, de nem elégséges feltétel ahhoz, hogy a társaság katasztrófális anyagi helyzetét rendezzék. Ehhez jelentős tőkejuttatás kellene, amiről viszont nem született döntés, pedig ez lett volna a legfontosabb napirendi pont. Kiszivárgott információk szerint ennek formai és gyakorlati okai is voltak. A formai ok az volt, hogy a korábbi, vállalkozásai nagy részével csődbe jutott tulajdonos, Borisz Abramovics állítólag még mindig nem látta el kézjegyével a Malévban fő részvényes Airbridge átruházásáról szóló szerződést, azaz hitelezője, a VEB még nem került a cégben birtokon belülre. Hogy miért, arról csak meg nem erősített hírek vannak. A legvalószínűbb az, hogy a légipiacról az orosz kormány aktív közreműködésével kiszorított Abramovics az utolsó pillanatig alkudni próbál Moszkvával, és ehhez zsarolási eszközként használja a Malévot is.

Megmenteni, de hogy?

A létfontosságú döntések csúszásának másik, sokkal gyakorlatiasabb okára maguk a VEB vezetői derítettek fényt még a hét végén, mikor kijelentették, hogy a légitársaság megmentéséhez a magyar félnek is hozzá kell járulnia. Ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy az oroszok nem hajlandóak a pénzügyi rendezés teljes anyagi terhét vállalni, hanem azt meg akarják osztani mással is. Ez a nemzetközi válság és a nyersanyagárak zuhanásának oroszországi hatását, a pénztartalékok látványos csökkenését látva nem meglepő. Éppen tegnap sürgették orosz bankok, hogy ütemezzék át az ország 400 milliárd dolláros adósságát, ami kisebb pánikot is okozott a pénzpiacokon. Ebben a helyzetben mindenhol spórolni kényszerülnek, és ez a Malév-ügyletet is érinti.

A baj csak az, hogy nehezen találnak a finanszírozáshoz magyar partnert. Az állam ugyanis az EU-s szabályok szerint sem közvetlenül, sem közvetve nem szállhat be, hiába akarna segíteni. Bennfentes információink szerint a kormány a Malév megmentése érdekében gőzerővel keres magyar vagy uniós, nem állami befektetőt, tegnapig sikertelenül. Az európai jogosítványok megőrzéséhez egyébként jogilag az orosz bank csak kisebbségi tulajdont szerezhet, a többség eddig is papíron magyar magánszemélyek tulajdonában volt. Teljesen más azonban strómanokat találni, mint valódi pénzbefektetőket, különösen a Malév anyagi helyzetét látva.

Nem biztos a háttér, nagy a kockázat

A légitársaság ugyanis lényegében fizetésképtelen. Csaknem minden magyar partnerének tartozik, az adósságai milliárdokra rúgnak. Gyors tőkeinjekció nélkül lassan már a gépek lízingdíját és a külföldi üzemanyag feltöltést sem tudja fizetni, és ha ez bekövetkezik, aligha szállhat tovább rendelkezésünkre. A dolgozók hangulata is egyre rosszabb, mert beláthatatlan, mikor kaphatják meg fizetésüket. A cég most újabb hitelhez sem jut, egyetlen bank sem kockáztat addig, amíg a tulajdonosi és pénzügyi háttér nem tisztázódik.

Az alkalmazottak és a pénzük után futó partnerek ezt már tegnapra várták. Információink szerint vannak, akik már felszámolási eljárást kértek volna a Malév ellen, de a menedzsment kérésére még megvárták a mostani közgyűlést. Miután nem született semmilyen lényegi döntés a finanszírozásról, és a megnyugtató jövőt sem látni, a hitelezők egy része beválthatja fenyegetését és kezdeményezheti a magyar légitársaság felszámolását. Ha ez a folyamat valóban elindul, a következmények minden érdekelt számára súlyosak lehetnek. Márpedig ez csak úgy kerülhető el, ha az orosz és a magyar fél a lehető leggyorsabban megoldást talál a tulajdonosi és finanszírozási vitában.