Lázár megvédi a Közgép-autópályát

Jávor Benedek, az Együtt–PM politikusa levelet írt Orbán Viktornak tavaly év végén az ország legdrágább autópályájáról. Az Abony–Fegyvernek közötti szakasz (a Közgép részvételével) kilométerenként 3,79 milliárd forintért épül, szemben a völgyhidat is magában foglaló M7-es szakasz 2,8 milliárdos kilométerenkénti árával.

2014. május 27., 09:39

Az akkori felvetésekre Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár válaszolt. A

Népszabadságbirtokában lévő levelében egyrészt elismeri, hogy a 2004-ben és 2009-ben is 2,1 milliárdos autópálya-építési átlagár 2013-ra 2,3 milliárdra nőtt, ám azt hangsúlyozza, hogy „tíz év alatt 43 százalékkal nőtt a bitumen és az aszfalt ára”.

Másrészt arra hivatkozik: „Különleges technológiai eljárásokat igénylő, és az ezzel együtt járó, átlagosnál magasabb építési költségekkel bíró autópálya-beruházások külföldön sem ritkák. Példaként említhetem Szlovákiában az R2 autópálya egyik szakaszának 5,7 milliárdos kilométerenkénti fajlagos költségét, vagy Ausztriában az A5 autópálya egyik 25 kilométer hosszúságú szakaszának 3,9 milliárd forintos fajlagos építési költségét.” Lázár szerint az M4-es vizsgált szakasza nem tekinthető „irracionálisan drágának”, és nem indokolt a beruházás soron kívüli vizsgálata.

A lap szerint azonban mindkét külföldi útvonal változatos domborzatú területen halad. Az említett szlovák autópálya-szakasz végig egy felduzzasztott patak völgyében, azt többször keresztezi, és egyebek mellett egy völgyhidat is tartalmaz (ráadásul a kivitelező honlapja szerint 131 millió euróba, azaz kilométerenként nem 5,7, hanem 3,93 milliárd forintba kerül). Az osztrák pályaszakaszon pedig 21 közúti hidat és egy 460 méter hosszú alagutat is építenek. Ezzel szemben a magyarországi M4-es szakasz alföldön épül – igaz viszont, hogy részben ártéri területen valósul meg, és a Tiszát is keresztezi.