Kódex kell a párbajozáshoz - még a bankoknak is
Két hónapos előkészítés után szerdán aláírták a bankok az úgynevezett Magatartási kódexet, aminek az a célja, hogy kordában tartsa korábbi gátlástalan magatartásukat. A hatályba lépésre azonban még várni kell, nem kapkodják el. Csak december 1-től lesz érvényes a korlátozó dokumentum
Bajnai Gordon miniszterelnök folytatja a vadnyugati szóhasználatot a bankokról szóló kommunikációjában. A banki kódex aláírásának szerdai bejelentésekor is azt mondta, hogy a „Seriffet megerősítettük” – értsd új jogosítványokat kapott a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a PSZÁF.
Majd hozzátette „Tárgyaltunk a pisztoly-hősökkel” – a regulázandó bankokkal – „Ma aláírták a párbaj-kódexet.” A bankok nem biztos, hogy örülnek a vadnyugati viszonyokkal példálózó hasonlatnak, ám elérték, hogy még közel hetven napjuk van a számonkérésig. Csak december 1-től hatályos a „párbaj- kódex”
Mint ismeretes, július közepén a kormányfő találkozót kezdeményezett a lakossági hitelezéssel foglalkozó pénzintézeti vezetőkkel, érdekképviseleti szervükkel, valamint a piaci szabályozást megvalósító intézményekkel.
A találkozó eredményeként egy négy pontból álló javaslatcsomagot állítottak össze, melynek legfontosabb elemét szerdán hitelesítették.
A Magatartási kódex a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról címet kapta – ez az a
10 oldalas szabály gyűjtemény, amelynek betartását önkéntesen vállalják az aláírók.A több tucatnyi pénzintézet és pénzügyi szolgáltatónak csak egy töredéke a 13 aláíró, bár - a hírek szerint - a legnagyobbak közöttük vannak. A 14. aláíró maga az ellenőrző szervezet, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, egy új vezetővel és új jogosítványokkal megerősítve.
A felelős hitelezés általános normái
A tíz oldalas dokumentumot olvasva furcsa érzése támad az embernek. Vajon mindeddig nem felelősen hiteleztek a bankok? Ez idáig nem tisztességes magatartást tanúsítottak ügyfeleik iránt? Különben miért kellene most a felelős hitelezés általános normái között említeni, hogy a bankok jövőben (3.oldal, e pont) „Az ügyféllel szemben együttműködő, rugalmas, segítőkész bánásmódot tanúsítanak.” ?
Eddig nem együttműködő, nem rugalmas, nem segítőkész bánásmódot tanúsítottak?
Az is érdekes, hogy az aláírók utalnak egy törvényre, amely korábban rájuk nem vonatkozott. „A Kódex aláírói „A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvénnyel” összhangban kötelezettséget vállalnak arra, hogy a fogyasztó ügyleti döntését befolyásoló kereskedelmi gyakorlatuk keretében utalnak arra, hogy a Kódexnek alávetették magukat”
Mindenesetre most szinte magától értetődő dolgokat sorolnak fel, hogy miként fogják a kapcsolatot tartani az ügyfeleikkel, és miként támogatják a kölcsönösen megfelelő megoldás kialakítását.
Kívül állónak az is nyilvánvaló volna, hogy az ügyfél kifizeti a hitel bírálathoz tartozó ingatlan értékbecslés díját (akár több tíz ezer forintot) akkor megismerhesse annak tartalmát is.
Áthidaló módszerek
„Kidolgoznak a hitelezéssel kapcsolatban olyan termékeket, áthidaló módszereket, intézkedési csomagokat, amelyek a hitelek átütemezésével, vagy a törlesztési időszak meghosszabbításával kapcsolatosak, vagy egyéb módon próbálnak a szorult anyagi helyzetbe jutott ügyfeleken segíteni.” Eddig nem voltak ilyen módszerek? – kérdezhetjük.
A jövőben lehetővé teszik, hogy a devizaalapú hitelek forintra történő átváltása mellett a hiteleket devizában, egy összegben törlesszék – ha az ügyfelek ezt szeretnék.
A PSZÁF kulcsszereplő lesz
A PSZÁF honlapján ugyancsak elérhető, Farkas Ádám, a felügyelet elnökének a bejelentés alkalmával elhangzott prezentációja. Ebből kiderül, hogy akár 2 milliárd forinttal is sújthatják a szabályokat megszegő bankokat.
De a szervezet nem csak szankcionál, hanem tájékoztat is a jövőben. A pénzintézetek „felhívják az ügyfelek figyelmét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének fogyasztóvédelmi honlapjára és az ott szereplő termékleírásokra, összehasonlítást segítő alkalmazásokra (hitelkalkulátor, háztartási költségvetés-számító program), valamint átlinkelési lehetőséget biztosítanak azokra.” – tartalmazza a kódex.
Eszerint nem csak a bankoknak kell változtatni a kommunikációjuk tartalmán, az ügyfelek tájékoztatásának módszerein, hanem magának a felügyeleti szervnek is.
Mindezt december 1-től. Nagyjából hetven napjuk van még a párbajozóknak a kódex hatályba lépéséig.