Kevesebb autópálya, több út épül

Végéhez közeledik a sok százmilliárdos kiadással járó autópálya építési boom Magyarországon, a források, főleg az EU-pénzek felhasználása a jövőben differenciáltabb lesz, az állami költségarány pedig csökken. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti szakaszának mai átadásán a miniszterelnök közölte: az autópályák után egyre inkább az alacsonyabb rendű utakra és a vasúti fejlesztésekre helyeződik a hangsúly.

2008. június 26., 15:26

Gyurcsány Ferenc elmondta: érdemi változást jelent a közlekedéspolitikában, hogy 700 kilométer gyorsforgalmi út, 1200 kilométernyi útkorszerűsítés mellett 500 kilométer vasúti korszerűsítés és néhol új sínpálya építése kezdődik. Mindez nagyrészt uniós pénzekből és magántőke bevonásából. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tervei szerint 2008-ban 8 kiemelt projekt indul, a későbbiekben még 13 fejlesztés kezdődik.

Az új projektek között van az M0 déli szektorának három helyszínen folytatódó építkezése, valamint az M31-es M0 és M3 közötti szakaszának megépítése. Szeged mellett megépül az M43-as határig nyúló szakasza, az M6-os Dunaújváros és Szekszárd közötti pályája, valamint a 4-es főút Kisújszállást elkerülő szakasza. A hétéves fejlesztési időszak alatt bővül az M9-es sztráda az 51-es és 54-es számú út között egy újabb, mintegy 12 kilométeres szakasszal. Megépül az M44 Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométer hosszú pályája, az M49-es az országhatár és az M3-as közötti 27 kilométeres szakasza, valamint az M3-as Nyíregyháza és Vásárosnamény között 46 kilométeres folytatása.

Sopront elkerülve Peresztegtől az országhatárig készül az M85-ös út, valamint kétszer két sávos lesz az M2 Budapest és Vác, valamint az M0 10-es és 11-es főút közötti pályája. Az M25-ös nyomvonalán Eger és az M3-as autópálya között 10 kilométeres pálya épül. Az M8-as út Kecskemét és Szolnok között 45 kilométerrel bővül, Körmend és az osztrák határ között pedig 30 kilométerrel. A NIF tájékoztatása szerint a közútfejlesztések sorában 364 kilométer új út épül és mintegy 1000 kilométeren végeznek burkolaterősítést. Az országszerte induló összesen 300 projekt tartalmaz egyebek mellett elkerülő utakat, meglévő utak négysávossá bővítését és csomópontépítéseket.

A vasúti fejlesztések kapcsán a NIF közölte: jelenleg 32 projekt építése zajlik összesen 95 milliárd forint értékben, amely mintegy 150 kilométernyi vágányfelújítást jelent. A már folyamatban lévő beruházások közé tartozik a fővárosban az északi vasúti összekötő híd 7 milliárd forintos rekonstrukciója is. További 550 milliárd forintot szánnak 390 kilométer vágány korszerűsítésére.