Hogyan profitálhatunk szállítmányaink útvonalának optimalizálásából?
A szállítmányozás valamennyi exportőr cég számára kulcsfontosságú tevékenység, mind a költségeket, mind a saját szolgáltatási színvonalukat tekintve. A legkedvezőbb megoldást keresve általában az elsők között szerepel az ár és a gyorsaság mint döntési szempont. De vajon gondolunk-e arra, hogy milyen közvetlen vagy közvetett előnyökkel járhat a szállítmányok útvonalának optimalizálása?
Hatékonyság
A szállítmányozási megoldások legtöbb előnyét abban az esetben élvezhetjük, ha a tevékenységet külső szolgáltatónak szervezzük ki. Ily módon saját infrastruktúra és emberi erőforrás nélkül oldhatjuk meg ezt a feladatot. A logisztikai szolgáltatók ráadásul a legkorszerűbb eszközökkel és informatikai háttérrel, pontosan nyomon követhető módon gondoskodnak szállítmányaink célba juttatásáról.
A gyűjtőszállítmányozásban, ahol több kisebb küldemény tesz ki egy teljes rakományt, az egyik leglényegesebb szempont a járművek kapacitásának magas fokú kihasználtsága. A szolgáltatók az adott viszonylatra jellemző árumennyiségnek megfelelően választják meg a legalkalmasabb szállítóeszközt, igény esetén speciális felépítménnyel, például úgynevezett double-decker félpótkocsival, amelyen a megszokottnál csaknem kétszer annyi paletta elhelyezésére van mód. A hatékonyságot szolgálja az is, hogy a rendszeres gerincjáratok a gyűjtőszállítmányozási struktúra fix elemei, pontosan koordinált futásokat tesznek lehetővé anélkül, hogy az egyes szállítások külön szervezést igényelnének. A nagy piaci szereplők szerteágazó ügyfélportfóliójukból adódóan egy további lehetőséget is képesek kiaknázni: a disztribúcióban használt tehergépjárművek kapacitásait visszairányban is kihasználják, így tovább javulnak a fuvareszközre jutó fajlagos költségek.
Költségcsökkentés
A gyűjtőszállítmányozás legfőbb előnyei közé tartozik, hogy a küldemények az útjuk legnagyobb részét egyazon jármű rakterében teszik meg, a szállítási díjak így több megbízó között oszlanak meg. A gyűjtőjáratok útvonalának optimalizációjával rövidülnek a két végpont között megtett távolságok, ami az üzemanyag- és útdíjköltségek mellett olyan tételek mérsékléséhez is hozzájárulnak, mint a hazánkban 2024-ben bevezetendő külsőköltség-díj, amelyet a zaj- és szennyezőanyag-kibocsátás alapján távolságarányosan kell megfizetni.
Gyorsaság
A gyűjtőszállítmányozással foglalkozó cégek a nagy központi depóik mellett számos regionális átrakóközpontot is üzemeltetnek. Ezek a létesítmények is stratégiailag fontos közlekedési útvonalak, csomópontok közelében találhatók, így gyors összeköttetést tesznek lehetővé nemzetközi viszonylatban. Ha egy adott járat a központi raktárak érintése nélkül, közvetlenül juttatja célba a küldeményeket, akár több száz kilométerrel is csökkenhet a megtett távolság, ami tetemes időmegtakarítással jár. Emellett kevesebb átrakási műveletre van szükség, ami szintén kedvezően befolyásolja a futásidőt.
Fenntarthatóság
A rövidebb távolságokon értelemszerűen alacsonyabb üzemanyag-felhasználással számolhatunk, ami kevesebb szén-dioxid és por kibocsátásával jár. Mérséklődik továbbá a zajártalom és a közúti infrastruktúrát érő terhelés, így összességében kisebb környezeti lábnyom mellett valósul meg a szállítás.
Optimalizált útvonal – út az elégedett ügyfélhez
A raklapos szállítmányok útvonalának optimalizálása révén rövid futásidők érhetők el eseti és rendszeres fuvarfeladatok esetén egyaránt. A logisztikai szolgáltatók jól bejáratott, rugalmasan működő gyűjtőszállítmányozási hálózatába becsatornázva a küldemények saját szállítóeszköz és emberi erőforrás nélkül érnek célba, így eltekinthetünk a flotta fenntartásával járó fix költségektől. A pontos, gyors szállítások pedig növelik ügyfeleink elégedettségét, ezáltal vállalkozásunk hírneve is épül.
Útvonal-optimalizáció csúcsra járatva
A Raben Group az utóbbi években növekvő hangsúlyt helyez a nemzetközi gyűjtőszállítmányozási rendszere további tökéletesítésére. Ennek keretében a cégcsoport számos olyan regionális átrakóközpontja is szerephez jut, amelyek jelentősebb európai gazdasági térségek közötti hatékony, közvetlen összeköttetést tesznek lehetővé. Az optimalizált útvonalakon közlekedő direkt gerincjáratok még nagyobb lefedettséget biztosítanak, és a depók mintegy csillagpontos rendszert alkotva növelik a hálózat sűrűségét. A Raben hazai leányvállalata a dunaharaszti mellett a győri depójából indít közvetlen járatokat Szlovákia, Csehország és Lengyelország számos pontjára, debreceni létesítménye pedig a kelet-lengyelországi, kelet-szlovákiai, valamint észak-romániai szállításokban képez fontos hídfőállást.