Hallják ezt a recsegést? Éppen összeomlik az autópiac
Még a pesszimista várakozásokat is alulmúlta októberben a világ autópiaca, az értékesítés még az előző gyenge hónapokhoz képest is zuhant. A kereslet drasztikus csökkenését már aligha lehet csupán a gyártás átmeneti szüneteltetésével ellensúlyozni, több nagy multicég is a csőd közelébe juthat. Az iparág általános összeomlástól tart és állami segítséget vár. A helyzet nálunk is romlik, esik az eladás.
Meredeken csökkent az autóértékesítés októberben az Egyesült Államokban: a General Motors vezetője szerint az idei október a legrosszabb hónap volt a második világháború óta, a csoport hazai eladásai 45 százalékkal csökkentek az előző hónaphoz képest. Igaz, a GM a maga 170 ezres értékesítésével még így is kétszer annyi autót adott el az Egyesült Államokban, mint az egész német konkurencia.
A negatív hatások aló a többi autógyár sem tudja kivonni magát: a Toyota értékesítése 26 százalékkal esett vissza októberben, a Fordé 30 százalékkal. A német márkák közül egyedül az Audi adott el többet, mint az előző hónapban, a többiek mind visszaestek. A csökkenés egyértelműen a pénzügyi válság, illetve a gazdasági növekedés lassulásának számlájára írható: a vásárlók vagy nem kapnak hitelt, vagy nem is akarnak autót venni. Ezért ágazati becslések szerint az egész amerikai autópiacon mindössze 850 ezer új jármű talált gazdára októberben, 31 százalékkal kevesebb az előző havinál. Elemzők 14 millió eladásra számítanak az év egészében, ami azt jelenti, hogy a világ legnagyobb autópiaca a 80-as évek szintjére esik vissza.
Az október Németországban is rosszul alakult: 258 800 új autó kapott rendszámot, 8,2 százalékkal kevesebb, mint szeptemberben. A VDIK szakmai szervezet szerint ezzel folytatódott a kedvezőtlen irányzat, az év első tíz hónapjában 2,63 millió gépkocsit értékesítettek, mindössze 0,3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az év egészében 3,1 millió értékesítést vár a másik szakmai szervezet, a VDA, korábban még 3,2 millió értékesítésére számított.
A német gyártók közül legutóbb a BMW kongatta meg a vészharangot, olyannyira, hogy adózott eredményének harmadik negyedévi, 60 százalékos visszaesése miatt további termeléscsökkentést fontolgat. Az Opelnél is azt közölték kedden, hogy a kereslet drámai csökkenése miatt további szüneteket rendelnek el az Opel Corsa modellek gyártásában az eisenachi üzemben, miután a háromhetes kényszerpihenő után éppen a héten hétfőn indult újra a termelés. Leállítják Pozsonyban a Skoda Octavia gyártását is a kereslet visszaesése miatt.
A helyzet Magyarországon sem rózsás. A gyenge nyár és szeptember után októberben ez egy évvel ezelőttinél két és félezerrel, azaz 16,5 százalékkal kevesebb, alig 13 ezer új személykocsit helyeztek forgalomba. Egyaránt gondban vannak az importőrök és a finanszírozók, hiszen nehéz a gyorsan ugráló árfolyamokhoz igazítani a listákat, és minden korábbinál kockázatosabb a forgalmat előre jelezni, legyen az autó vagy hitel. Az értékesítés esésénem oka az, hogy sokan elhalasztják a beszerzést, mert vállalkozásuk bajban van, vagy a szigorodó hitelfeltételek miatt nem jutnak pénzhez. Míg korábban az autófinanszírozási kérelmek 90 százalékát befogadták a bankok, napjainkban ez az arány 60-70 százalékra esett vissza.
A jövő sem kecsegtet sok jóval. Az ágazati érdekképviseletek becslése szerint 2009-ben a nemzetközi pénzügyi válság hatására tovább szűkülő piacon legfeljebb 150-160 ezer új személyautó és kishaszonjármű értékesítése várható, szemben a két évvel ezelőtti csaknem kétszáz ezerrel.