Ha még jó áron akar kocsit venni, siessen!

Az előzetes hírek szerint a február sem hozott javulást az autókereskedőknek, a forgalom januárhoz hasonlóan alakul, azaz mintegy fele az előző évinek. A sosem látott kedvezmények ellenére a még tavaly behozott készletek sem fogytak el teljesen, így az akciók folytatódnak. Az igazi feketeleves akkor jön, amikor nemsokára a gyenge forint miatt árat kénytelenek majd emelni.

2009. február 24., 12:37

A drágulás pedig elkerülhetetlen lesz. A tavaly évvégi árfolyamhoz képest a forint az ingadozásokat is figyelembe véve 10-15 %-kal gyengült, az újonnan behozandó járműveknél ennek hatása már jelentkezni fog. A márkaképviseletek kényszerhelyzetben vannak, nem adhatják annyival olcsóbban az autókat, amennyit a forint veszített az értékéből. A baj nem jár egyedül, az ÁFA tervezett emelése további három százalékkal növeli a terheket, azaz együttesen 15-20 százalék közötti emelés lenne indokolt.

A kereskedők bele sem mernek gondolni, mi lesz, hiszen a kereslet az engedmények ellenére zuhan, az áremelés a piac összeomlásával fenyeget. Sokan már most is inkább beáldozzák az árrésük legnagyobb részét, hogy legalább forgalmuk legyen. Ennél többet tenni már nem tudnak, már a fennmaradásukért harcolnak. A gyártókra próbálnak nyomást gyakorolni a jelentős áremelés elkerülésére , de azok sem képesek segíteni: a megrendeléseik zuhanása miatt csökkentett kapacitással dolgoznak, fajlagos költségeik nőnek. A legnagyobb autógyárak a csőd szélére kerültek, örülnek, ha túlélik az idei évet.

Ez nem lesz könnyű és állami mentőövek nélkül nem is fog menni. Az Egyesült Államokban a három nagy gyártó már kapott egy húszmilliárd dolláros csomagot, de az is kevés volt. A GM újabb nyolcat kér, a Chrysleren pedig már a pénz sem segít, a csődje elkerülhetetlennek látszik. Európában is olyan nagy nevű cégek kerültek az összeomlás határára, mint a Volvo, a Saab, az Opel. Ez utóbbi a General Motors érdekeltsége, a német kormány mégis nemzeti ügyként kezeli a megmentését. Példája ebben Franciaország, ahol súlyos euró milliárdokat nyomnak a válságba került autóiparba, megsegítve ezzel a Renault-t és a Peugeot-Citroent.

Az eladások az egész unióban 40-50 százalékkal csökkentek az év elején. A gyártók drasztikus leépítésekre és átszervezésekre kényszerülnek, amelyek szinte minden országban éreztetik a hatásukat. Nálunk a Szuzuki több száz dolgozót már elbocsátott, az Audi és az OPEL egyelőre leállásokkal és munkaidő csökkentéssel próbálja megúszni. A legsúlyosabb csapás eddig a beszállítókat érte, az alkatrészgyártó kisebb és közepes cégeknél máris több ezer alkalmazott veszítette el az állását, és az elbocsátási hullámnak még koránt sincs vége.

Az autókereskedőknél is csak most jön a válság neheze. A piacot ismerők szerint óriási finanszírozási gondokkal küszködnek, a cégek legalább harmada nyárig a padlóra kerülhet. Csak azok a nagyok maradnak működőképesek, amelyek a többieknél tőkeerősebbek vagy több lábon állnak. A következő hetekben még további akciókkal, a készleten lévő kocsikat kínálva próbálnak a kereskedők bevételhez jutni, de a tavasszal bekövetkező áremelés utáni forgalomcsökkenést nem mindenki fogja túlélni.

Aki autót akar venni és pénze is van rá, most tegye, egy-két hónap múlva már biztosan többet kell fizetnie érte. Szakértők szerint a piac védelmében az indokoltnál kisebb lesz a drágulás, de tíz százalékos átlagos áremelésre így is számíthatunk. Ezt legfeljebb valamilyen központi segítség csökkentheti, például az, amit Németországban csinálnak: minden öreg kocsi cseréjét az állam 2500 euróval támogatja. Ezt hazánk ország pénzügyi helyzetét látva aligha várhatjuk, de az elképzelhető, hogy a vásárlásokat a kormány igyekszik majd ösztönözni, bár erről konkrétumok még nem hangzottak el.

A nyugdíj összegének növelése érdekében többféle társadalombiztosítási megállapodás köthető, amelyek lehetővé teszik a szolgálati idő és az alapkereset bővítését is, így biztosítva a magasabb nyugdíjat, illetve az elégséges szolgálati időt a jövőben.