Győzike show mint közszolgálat
A kereskedelmi tévék versenyt futnak a fogyasztók kegyeiért és az érdekli őket, minél több nézőt nyerjenek meg maguknak a műsoraikkal. Mint egy múlt hét végi beszélgetésen elhangzott, a törvény által előírt közszolgálati műsorkötelezettséget inkább nyűgnek érzik, mintsem igazi igénynek. Elhangzott az is, hogy valójában a Győzike show is közszolgálati program, mivel a köz igen nagy részének az érdeklődését elégíti ki.
A két kereskedelmi csatorna és a köztévé programigazgatóinak beszélgetése során kiderült, hogy az érintettek igencsak másként látják a közszolgálatiság fogalmát. A jelenleg legnézettebb televízió illetékese szerint rossz irány az, ha néhány ezres közönség számára próbálnak műsorokat készíteni. Szerinte az a közszolgálati tartalom, ami közérdeklődésre tarthat számot. Úgy vélte, hogy ebből a szempontból a Győzike show sokkal többet nyújt, mint például a köztévé roma magazinja, amelyet szinte senki nem néz.
A kereskedelmi tévék a jövőben is a nézőszám maximalizálására fognak törekedni, mert ez adható el a hirdetési piacon, a tulajdonosok pedig minél nagyobb bevételt várnak el. A főműsoridőben olyan programokat sugároznak, amelyek a számukra fontos 18-49 éves korosztályban a lehető legtöbbet hozza. Ezzel magyarázható az is, hogy a külföldön már jó bevált műsortípusokra alapoznak. Nem véletlen tehát, hogy rendkívül hasonló programokat, így például vetélkedőket, sztárkeresőket, valóságshowkat láthatunk a konkurens csatornákon. Ezek általában külföldi licenszen alapulnak, és valamennyire igyekeznek a helyi körülményekhez szabni.
Rendszeresen másolják is egymást, de a programigazgatók szerint ez a világon mindenhol így van. Ha egy új ötlet valahol jól működik, az élesen figyelő konkurencia saját magára szabva átveszi. Ez még belefér a kemény versenybe, és érdekes módon a nézőket sem zavarja. Példaként említették a manapság két csatornán is párhuzamosan futó, sztárokat felvonultató főzőcske műsort, amelyek a nézettségi adatok szerint jól megférnek egymással.
Hasonló a helyzet a sorozatokkal is, amelyekből sosem elég. Éppen emiatt láthatjuk - igaz, időben eltolva - ugyanazt több csatornán is. A programigazgatók szerint ezekből még több kellene, de még Amerikában sem gyártanak eleget a növekvő költségek miatt. Pont ebben rejlik a saját gyártású programok legfőbb gondja: a magyar piac túl kicsi, hogy eltartson egy nálunk készített komolyabb produkciót vagy filmet. Erre csak akkor lenne lehetőség, ha azt külföldön is széles körben értékesíteni lehetne, amire viszont nincs esély.
Ezzel együtt a saját gyártású műsorokat nagyon fontosnak tartják, mert egyrészt a hazai közönségnek kellenek a magyar arcok, másrészt pedig igazán ezek adhatnak markáns profilt egy csatornának. Kénytelenek viszont beérni kisebb költségvetésű anyagokkal, ami bizony a színvonalon gyakran meglátszik.