Gázár: itt a második támogatási rendszer

A fejlesztési miniszter mostantól kihirdetheti a lakossági gázárat - derült ki a december 3-ai Magyar Közlönyben megjelent törvénymódosításból, illetve az ehhez kapcsolódó végrehajtási miniszteri rendeletekből. A korábbi bejelentések alapján életbe lép az új támogatási fogyasztásalapú gázár támogatási rendszer, de megmarad a régi szociális kompenzáció rendszere is.

2010. december 9., 18:22

Az Orbán-kormány hivatalba lépése után helyes politikai érzékkel közelített a problémához. Tudták, hogy hatalmas presztízsveszteséget jelentene számukra, ha a kormányzás elején máris emelnék a gáz árát. Ezért a miniszterelnök által bejelentett első gazdasági akciótervnek hangsúlyos eleme volt a közüzemi szolgáltatások árának befagyasztása – írja elemzésében a Policy Agenda. Leszögezik: várható volt, hogy hosszabb távon nem lehet fenntartani ezt az utópisztikus állapotot.

A lakosság politikai értelemben „beárazott” egy újabb emelést, de ennek mértéke számukra akkor még nem volt ismert – írja a Policy Agenda korábban publikált kutatási eredményeire hivatkozva.

A támogatási rendszer idei év elejéhez képesti változása miatt 650-700 ezer háztartás számára emelkedik a gázszámla, és ha ehhez hozzáadjuk a gáz árának emelkedéséből származó növekményt is, súlyos következményekkel kell számolni – olvasható az elemzésben, amely hangsúlyozza: a legszegényebbek esetében azzal kell számolni, hogy bár továbbra is megkapják a támogatást, a gázár emelése hatványozottabban jelentkezik náluk, mint egy tehetősebb családban.

Politikai szempontból dönthetett volna úgy a kormány, hogy a stabil társadalmi támogatottságában bízva lehetővé teszi a világpiaci árnak megfelelő emelést, de láthatólag nem ezen az ügyön akart először kockáztatni. Az elkövetkező időszakban a Fidesz számára kulcskérdés, hogy folyamatosan uralhassa a politikai napirendet. A magánnyugdíjpénztárak kapcsán nyitott konfliktus addig kezelhető számukra, amíg korlátozott számban nyílnak olyan ügyek, amelyek társadalmi elégedetlenséghez vezethetnek. Azaz politikai pillanat szempontjából megengedhette volna a kormány, hogy elengedi a gáz árát és a szolgáltatókra, illetve az előző időszakra hárítja döntése felelősségét, de az alkotmányozási, és a költségvetési tervei miatt nem engedhette meg, hogy meginogjon a választói bizalom irányukban. Így a gázár kérdése politikai kényszerpályára került – vélik az elemzés készítői.

A Policy Agenda elemzése leszögezi: politikai szempontból racionális döntést hozott a kormány, amikor nem emelte jelentősen a gáz árát, ugyanakkor az emelést elkerülő, illetve mérséklő mechanizmusok politikai szintű megtervezése után nem jutottak el a jogszabályi szintű megvalósításig. Ez pedig problémákat okozhat azoknak az embereknek, akik azzal szembesülnek, hogy a nekik járó támogatás, ha átmenetileg is, de nem jelenik meg havi számlájukban. A jelenlegi helyzetben persze az is lehetséges, hogy a kormánynak van akkora politikai mozgástere, hogy ezért a szolgáltatókat állítsa be felelősnek, de a helyzet mindenképpen veszélyeket rejt magában, hiszen a Fidesz eddigi politikája éppen az ilyen öngólokat igyekezett elkerülni.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.