Figyeljen: közterületen szórja a pénzt az Orbán-kormány
A listaáras adatok alapján korábban soha ennyire nem favorizált közterületi céget az állami szektor, mint a kormányváltás óta a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimontot. A médiaügynökségek azt mondják, hogy a legjobb ár-érték arány alapján döntenek, de a piac legnagyobb szereplőjétől, az Epamediától árajánlatot az elmúlt másfél évben állami hirdetőre nem kértek, így nem is tudhatják, hogy melyik cég ajánlata jobb. Egy centrálisan vezérelt pénzszivattyúnak, vagy a piaci gyakorlatnak ugyan ellentmondó, mégis érthető és magyarázható döntéshalmaznak köszönhetjük ezeket a számokat a közterületi piacon? Ennek próbált utánajárni a Kreatív.hu.
Több mint egymilliárd forintos, már adózott nyereséggel zárta a 2011-es évet a Publimont – írta meg május elején az Origo. A cikkben két fontos állítás is elhangzott a Fidesz-közeli üzletembereknek tartott Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimontról. Az egyik, hogy az egész nyereséget mind egy szálig kivették a cégből, a másik pedig, hogy a közterületi reklámcégek többsége 2011-ben veszteséget termelt vagy nullszaldós volt. Ekkora nyereségre pedig az általunk megkérdezett piaci szereplők korábbról nem emlékeztek, az utóbbi években pedig bizonyosan nem is volt ilyen - írta a Kreatív.hu.
Leszögezik: cikkük célja nem az, hogy feltárja, hogyan lett az évek során a korábbi Europlakátból egy másfélszeres tulajdonváltás után (lásd később) 2011-re egy egymilliárdos nyereséget termelő vállalkozás, hanem az, hogy a 2010 májusi kormányváltás óta milyen piaci folyamatok zajlottak le a közterületi piacon, illetve, hogy az állam hogyan avatkozott be a közterületi piac működésébe. Ezek a folyamatok véleményünk szerintünk három csoportba oszthatók:
I. Simicska Lajos és Nyerges Zsolt üzletemberek több cégben tulajdonrészt szereztek a közterületi piacon.
II. Az állam és az állami cégek (például a BKV) vagy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA)) törvénnyel, rendelettel, vagy a közbeszerzést megkerülve igyekeztek a Simicska-Nyerges érdekeltségbe tartozó cégek piaci pozícióit erősíteni, másokét gyengíteni, vagy ellehetetleníteni.
III. Az állami cégek és szervezetek hirdetési gyakorlata, legalábbis ami a közterületi piacot érinti, pontosan Simicska és Nyerges érdekeltségei javára alakult a kormányváltás óta.
Nézzük sorjában!
I. A közterületi piac átrendeződése az elmúlt években...
A
Kreatív cikke ittolvasható.