Ferihegy 1 - még nyár előtt vége
A Budapest Airport a Malév-csőd nyomán kialakult pénzügyi vészhelyzet kezelésére tervbe vette az 1-es Terminál ideiglenes, az előrejelzések szerint 4-5 évre történő bezárását. Ezt, valamint egy sor más válságkezelő terv megvalósítását hagyta jóvá a héten a Budapest Airport igazgatósága - közölte a cég.
Az 1-es Terminál bezárásáról szóló terveket a héten hagyta jóvá a repülőteret üzemeltető vállalat igazgatósága. A 10,5 milliárd forintos fejlesztési program befagyasztásának részeként az idén semmiképpen nem épül meg a Cargo City, drasztikus takarékossági intézkedéseket vezetnek be a vállalatnál és elbocsátanak mintegy 180 dolgozót. Ennek a válságkezelő a programnak a része az 1-es Terminál ideiglenes bezárása is.
A Budapest Airport vezetése már tájékoztatta az 1-es Terminált használó légitársaságok képviselőit, a kereskedelmi- és vendéglátóipari egységek vezetőit arról, hogy a tervek szerint a lehető legrövidebb időn belül, még a nyári utazási csúcsidőszak előtt át kell költözniük a 2-es Terminálra. A Budapest Airport ezzel részben működési költségeket takaríthat meg, részben pedig sokkal jobban ki tudja használni a 2-es terminálon tavaly átadott, mintegy 30 milliárd forintért megépített SkyCourt (Égi Udvar) kapacitásait. Az 1-es Terminálon tavaly 2,3 millió utas fordult meg. A Malév csődje után, amikor újabb diszkont légitársaságok kezdtek el üzemelni Budapestről, illetve a korábbiak bővítették kapacitásaikat, kiderült, hogy. a reggeli csúcsidőszakban egészen egyszerűen nincs elég hely az 1-es Terminálon. A 2-es Terminál jelenlegi számított éves kapacitása 10,5 millió utas, ami a jelenlegi helyzetben még hosszú évekre elegendő lesz a repülőteret működtető cég szerint - írta a Portfolio.
A Budapest Airport légiközlekedési- és kereskedelmi üzletágának képviselői a napokban egyeztetnek a tervezett költözésről az érintett légitársaságokkal és üzletekkel, a 2-es terminálon pedig megkezdték az előkészületeket a diszkont légitársaságok igényeinek megfelelő rendszerek kialakítására. A Budapest Airport tervei szerint, ha minden partnerrel sikerül megegyezni, a nyári utazási csúcsidőszak kezdetére, kb. június végéig le lehet bonyolítani a költözést. A műemléki védettséget élvező 1-es terminál épületében az állagmegóváshoz és a biztonsághoz szükséges feltételek biztosítása mellett kizárólag a repülőtéri irodák és az adminisztratív dolgozók maradnak.
A Malév volt a legnagyobb szereplő a budapesti repülőtéren, az utasforgalom tekintetében több mint 30%-os piaci részesedést tudhatott magáénak a magyar nemzeti légitársaság. A Malév leállását követően számos légitársaság jelentett be kapacitásbővítéseket a Liszt Ferenc repülőtéren, a Budapest Airport azonban arra számít, hogy az átszálló utasokat, amelyek 1,5 millió főt tettek ki tavaly, elvesztette a Malév megszűnésével. (Ez a tavalyi forgalom 17%-át teszi ki).
Részletek a
Portfolio.hu-n.