Félpénzű a magyar fogyasztói társadalom

Akárcsak a béreknél, a fogyasztásban is még messze vagyunk a fejlett országoktól, derül ki egy most közzétett felmérésből. Anyagilag sem vagyunk túl jól eleresztve, egy alkalommal átlagosan kevesebb mint kétezer forintot költünk. A boltok vasárnapi bezárását sürgető politikusoknak érdemes odafigyelniük arra, hogy a vásárlások fele éppen a hét végére esik.

2008. szeptember 3., 19:04

Átlagosan 1799 forintot hagyott a kasszánál egy-egy vásárláskor egy magyar háztartás az idei első félévben, ami négy százalékkal magasabb mint egy évvel korábban - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legújabb tanulmányából. A felmérés szerint egyre általánosabb, hogy a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlásokat a széles választékú, nagy alapterületű üzletekben bonyolítják le a vásárlók, míg a gyalogosan is megközelíthető kisboltokban a fogyasztók jellemzően a napi bevásárlásokat végzik.

A magyar háztartások az idei első félévben a kisboltokat keresték fel leggyakrabban, átlagosan heti rendszerességgel, legritkábban pedig a cash and carry üzleteket látogatták, évente hat alkalommal. A legkevesebbet a független kisboltokban költjük, alkalmanként 1022 és 1380 forintot, míg legtöbbet a cash and carry-kben, átlagosan 7153 forintot.

A hétvégi vásárlások súlyának növekedése töretlen az elmúlt néhány évben. A hét utolsó három napján zajlik a bevásárlások közel fele (46 százalék). Számottevő vasárnapi vásárlás a hipermarketek és a cash and carry-k mellett a diszkontokban figyelhető meg - áll a tanulmányban. Hasonlóan a pénteki és szombati vásárlásokhoz, a háztartások vasárnap is az átlagosnál nagyobb összegeket hagynak a pénztáraknál egy vásárlás alkalmával.

A kártyás fizetések hányada még viszonylag alacsonynak mondható, viszont jelentős a fejlődés üteme az előző évekkel összehasonlítva. Bankkártyával 2008. első félévében a vásárlásaik hét százalékának ellenértékét egyenlítették ki a háztartások. A hipermarketekben és a cash and carry-kben fizetnek legnagyobb arányban kártyával, mindkét esetben a forgalom egyötöde bonyolódik kártyás fizetéssel. Bár egyre több kisbolt-lánc esetében válik lehetővé a kártyás fizetés, mégis elenyésző a plasztikkártyás beszerzések aránya, mi több, a független kisboltok esetében szinte nem is létezik.