Felelős államtitkár: a vonalfelújítások ügyében nincs korrupció

Nincs szükség parlamenti vizsgálatra az internetre feltett szakszervezeti videó miatt a fejlesztési minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára szerint. Völner Pál leszögezte: nincs korrupció a vonalfelújítások ügyében. Az ellenzék az asztalt veri.

2012. június 11., 13:39

Völner Pál, az MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában feltett kérdésre, hogy támogatják-e az LMP és az MSZP javaslatát a parlamenti testület felállítására, azt mondta: ha mindenre, aminek annyi valóságalapja van, mint a szakszervezetek által nyilvánosságra hozott videónak, bizottságot hoznának létre, akkor azok felemésztenék a parlamenti munkát - írta az MTI.

A két párt hetente áll elő különböző bizottságok létrehozására vonatkozó javaslatokkal. A parlamentnek 19 állandó bizottsága van, ha ezek nem tudják ellátni ezeket a feladatokat, akkor az Országgyűlés nem működőképes. Hinni kellene abban, hogy a parlament szervezete el tudja látni azokat a célokat, amelyekért létrehozták - tette hozzá.

Ügyészségi vizsgálatot kezdeményez az MSZP a vasútfelújítások ügyében, az LMP parlementi vizsgálóbizottságot akar

Hűtlen kezelés gyanújával az ügyészséghez fordul az MSZP, azt kezdeményezve: vizsgálják ki az elmúlt két év vasútfelújításait. Parlamenti bizottsággal vizsgáltatná a MÁV ügyeit az LMP.

Lukács Zoltán szocialista országgyűlési képviselő elmondta: feljelentésüket arra a hétvégén napvilágra jutott videofelvételre alapozzák, amelyen a fejlesztési tárca háttérintézményeként működő Közlekedéstudományi Intézet munkatársa szakszervezeti vezetőknek azt állítja, a MÁV nem azokat a vonalakat újítja fel, amelyeknél ez szükséges lenne, ehelyett ott indultak munkálatok, ahol arra nincs szükség.

Az MSZP-s politikus szerint ez felveti a hűtlen kezelés gyanúját, és ügyészségi vizsgálatnak kell kiderítenie, hogy ha nem szakmai, akkor milyen alapon döntenek a vasútvonalak felújításáról.

Az LMP kezdeményezi egy, a MÁV utóbbi két évben történt ügyeit kivizsgáló parlamenti bizottság felállítását - mondta az MTI-nek vasárnap Jávor Benedek, a párt frakcióvezetője. Jávor Benedek szerint az Index által írtak felvetik a büntetőjogi felelősség kérdését is, ezért megfontolják, hogy - megfelelő bizonyítékok esetén - hűtlen kezelés miatt feljelentést tegyenek.

Az ügy kapcsán a frakcióvezető úgy fogalmazott: "nyilvánvaló, hogy tovább él az őszödi kultúra Magyarországon, mert a kormány egyik képviselője gyakorlatilag bejelentette, hogy hazudni fog". Jávor Benedek szerint az interneten közzétett felvételből az derül ki, hogy egy értelmetlen és céltalan leépítési hullámot olyan szervezetekre akarnak ráfogni, amelyeknek ahhoz semmi közük sincs.

Ez az "idd meg és fogd rá a nyuszira tempó Orbán Viktortól szivárog le az államigazgatás alsóbb szintjeire, mert a közelmúltban egy konferencián éppen a miniszterelnök hirdette meg, hogy mást kell kommunikálni kifelé, mint amit ténylegesen cselekedni kívánnak" - mondta a politikus. Jávor Benedek elismerését fejezte ki az ügyet kirobbantó érdekképviseletek felé, mint mondta, "ilyen az, amikor egy szakszervezet valóban működik".

Rá lehessen fogni a Nemzetközi Valutalapra

Az Index "A mocskos, büdös IMF-re kennék a vasútbezárást" címmel közölt cikket szombaton egy videofelvételről, amely egy szakszervezeti-vasúti egyeztetésről készült. A videón a fejlesztési tárca képviselője azt állítja: vasúti vonalakat zárnak be a jövőben, csak megvárják, hogy ezt rá lehessen fogni a Nemzetközi Valutalapra.



Az államtitkár a rádióban közölte: pénteken a MÁV-START-nál volt egyeztetés a munkáltató és a szakszervezetek között, amelyen megfigyelőként vett részt a minisztérium háttérintézete, a Közlekedéstudományi Intézet menetrendi kérdésekben szakértő munkatársa. Völner Pál leszögezte, hogy sem most, sem a közeljövőben nem tervezik vasúti vonalak megszüntetését.

Az államtitkár kifejtette, hogy vegyesek a tapasztalatok a bezárt vasútvonalak újraindításával összefüggésben, ugyanis nem mindenütt jött vissza a prognosztizált utaslétszám. A legutóbbi járatszűkítések ezért ezeket a vonalakat is érintették.

A személyszállítási törvényben az szerepel, hogy ahol jobb a minőség és jobbak a feltételek, ott előnyben részesítik a kötöttpályás közlekedést. Bizonyos fővonalak mellett létjogosultsága van a kötöttpályás közlekedés előnyben részesítésének a buszos ráhordás mellett, de vannak olyan mellékvonalak, ahol ez a rendszer nem életképes - jegyezte meg Völner Pál.

Az egyeztetésről készült videóban a minisztérium képviselője arról is beszél, hogy olyan vonalakat újítanak fel, amelyeknél nincs szükség a munkára. Völner Pár kifogásolta, hogy a szakértő ezt a véleményét nem jelezte a tárcának. Hozzátette: a vonalfelújítások ügyében nincs korrupció.

A vízfej a hibás


Elmondta: a vasutat több lépcsőben alakítják át. Ennek részeként külön pályafenntartási, illetve személyszállítási szerződést kötöttek a MÁV-val.

Két fő cégcsoportot kell létrehozni: a pályafenntartó, illetve a személyszállító társaságot. Ezt a két dolgot hajlandó az állam finanszírozni, a többi tevékenységet "ki kell vinni a piacra" - mondta az államtitkár.

Hozzátette: a MÁV új vezetése már több területen elkezdte a munkát, például az InterCity vonatokon wifi-elérhetőséget biztosító, konformot növelő beruházást hajtanak végre a fővonalakon.

Völner Pál szerint sokan ellenérdekeltek az átalakításban. Megjegyezte: ha kisebb a "vízfej" a cégnél, akkor az azt is jelentheti, hogy szakszervezeteknél is kisebb szervezeti egységre lesz szükség.

A videofelvétellel kapcsolatban azt mondta: a szakszervezetnek meg kellett volna keresnie a tárcát az "igazolatlan állítások" ügyében; nem kellett volna a felvételt feltennie az internetre.

Már rögtön az első negyedévben elérte az egész évre tervezett hiánycél 58 százalékát a kormány, aminek két legfőbb oka a 13. havi nyugdíj kifizetése, valamint a magas hozamú inflációkövető lakossági állampapírok után fizetendő kamatok voltak. Ebből adódóan a költségvetés kiigazítása elkerülhetetlen, amit minden bizonnyal a lakosság is megérez majd.

Amióta csökken az infláció és az alapkamat, azóta egyre olcsóbbak a lakáshitelek is. A Bankmonitor szakértőinek ezért mind többen teszik fel a kérdést: meddig folytatódik a kamatcsökkenés, mikor érjük el a 2 évvel ezelőtti kamatszintet? A válasz azonban sajnos nem az, amit sokan várnak.