Fapadosodik a British Airways
A komoly anyagi gondokkal küzdő brit légitársaság újabb leleményes ötletekkel rukkolt elő, amelyektől azt reméli, hogy plusz bevételhez juthat. Az utasok felől ez úgy néz ki: milyen címen akarnak még fizettetni velünk?
A fapados légitársaságok vonzereje igen olcsó árukban rejlik. A gazdasági válságban aztán a fapadosok rájöttek, hogy milyen címeken lehet különböző szolgáltatásokért külön pénzeket szedni az erre hajlandó utasoktól. Ezen lehetett dühöngeni, de az utasnak még mindig megvolt a választása: ha ez nem tetszett neki, mehetett a “normális” légitársaságokhoz. Amikor azonban ezek a cégek is elkezdenek pénzt szedni olyasmiért, ami addig ingyen volt, akkor az ember jogosan kérdi: innen hova mehetünk?
Helyfoglalásért pluszpénz
A British Airways most közölte: ezentúl, pontosan október 7-től külön kell fizetniük azoknak, akik szeretnének egy meghatározott helyen ülni. (Akik gyakran utaztak a British gépeivel, azok tudják: a légitársaság egyik vonzereje épp az volt, hogy a repülés előtti napon az internetes bejelentkezés során az ember maga jelölhette be, hova szeretne ülni, és nem kellett a repülőtéri pultnál könyörögni. Természetesen ez ingyen volt.) Azok a családok, akik szeretnének egymás mellett ülni, vagy azok, akik ablak melletti vagy folyosói helyet szeretnének valamilyen okból, azok bizony ezután fizethetnek. Nem is keveset: európai járatokon ez a “kiváltság” ezután személyenként tíz fontot kóstál, tengerentúli járatokon húszat. A vészkijáratnál lévő, nagyobb helyet jelentő ülésekért pedig akár ötven fontot is leszurkolhat, aki ehhez ragaszkodik.
Az utóbbi időben komoly anyagi gondokkal küzdő cég már közölte, hogy ezentúl reggel tíz óra után nem szolgál fel üdítőt és tízórait rövidebb európai járatain, és csökkentette a feladható poggyász súlyát is. A cég vezérigazgatója pedig korábban arra kérte munkatársait: dolgozzanak ingyen néhány napig, hogy ezzel is segítsék munkahelyük anyagi megerősödését. A British Airways tavaly több, mint 400 millió fontos veszteséget produkált, ezt kell valahogy ledolgoznia.
Még hálásak is legyünk?
Mindez azonban nem elég. Az új sarcot a cég szóvivője meglehetősen álszent módon próbálta fejlődésnek beállítani, mondván “az ügyfelek így maguk határozhatják meg repülési tapasztalatuk körülményeit”. Ezt ugyan eddig is megtehették, méghozzá ingyen, de tényleg csak az indulás előtt 24 órával. Most már tíz nappal korábban válogathatnak, aki meg nem akar fizetni, az majd szemezget a maradékból.
A Which? nevű fogyasztóvédelmi magazin szerint “kiábrándító, hogy a British Airways is beáll a ‘húzzunk le róluk minél több bőrt’ sorba. Közben minden felmérés ugyanazt bizonyítja: az emberek nem szeretik a külön díjakat, azt akarják, hogy az árban legyen benne minden, hogy tudják, mire számíthatnak”.
A BA szóvivője szerint “ügyfeleink gyakran kérték tőlünk, hogy bizonyos meghatározott ülésen utazhassanak, de ezt csak 24 órával korábban tudtuk megerősíteni. Sokan szeretnék előre tudni, hol ülnek majd, így ezentúl utazásuk minden mozzanatát jobban megtervezhetik és ellenőrizhetik majd.”
Rochelle Turner, egy fogyasztóvédelmi kutatóintézet vezetője szerint a fapadosokon már kénytelen voltunk hozzászokni, hogy fizetni kell olyasmiért, ami korábban ingyen volt. Ez azonban irritálja az embereket, akik úgy vélik, az ár tényleg tükrözze azt, amiért fizetni kell, ne utólag és apránként derüljön ki, hogy még ezért meg azért is utólag, pótlólag kell fizetni. “Kiábrándító, hogy ezentúl többe kerül, ha az ember a párjával vagy családjával együtt akar ülni a repülőn. Nem éppen így képzeli az ember egy nyaralás kezdetét” – fogalmazza meg sokak véleményét.
Ha további angol témákra kíváncsi, kattintson a
www.angolosan.huoldalra!