Egy kapitalista társadalom stagnálóan nem tud létezni

oseph Schumpeter halálának 60. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutatóintézete. Simai Mihály akadémikus szerint a jelenlegi magyar gazdasági helyzetben rendkívül aktuálisak a közgazdász tanításai, mint például az, hogy a gazdaságpolitika alakításánál nem csupán gazdasági érdekeket kell figyelembe venni.

2010. november 22., 06:24

Joseph Schumpetert a XX. század egyik legnagyobb közgazdászaként tartják számon, de munkássága a XXI. században, az új feltételek között is érdekes és iránymutató - mondta az InfoRádiónak Simai Mihály akadémikus. A közgazdász halálának 60. évfordulója alkalmából Schumpeter és a mai magyar kapitalizmus címmel rendezett konferenciát pénteken a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutatóintézete - adta hírül az

InfoRádió.

Joseph Schumpeter azt vallotta, hogy a gazdaság fejlődésének motorja a műszaki haladás, és ez kulcskérdés a XXI. században is, amikor fontos a tudásbázisú gazdaságra, társadalomra való átmenet - emelte ki a professzor.

Kulcsfontosságú az innováció és annak alkalmazása - hangsúlyozta Simai Mihály, hozzátéve, hogy a gazdasági verseny és egyéb tényezők arra kényszerítik az államokat és a vállalatokat, hogy alkalmazzák az innovációt fennmaradásuk érdekében.

Joseph Schumpeter fogalmazta meg azt is, hogy egy kapitalista társadalom stagnálóan nem tud létezni, annak állandó feltétele a megújulás, az innováció, a gazdasági folyamatok és intézmények átalakulása. A gazdaság, a politika és a társadalmi folyamatok összekapcsolódnak, és nem lehet csupán a gazdasági érdekek és értékek alapján gazdaságpolitikát formálni, az egyéb összefüggésekre is tekintettel kell lenni - fejtette ki az akadémikus.

Az elmúlt hónapokban a forint erősödött mind a dollárral, mind az euróval szemben, és ez közvetlenül csökkentette az üzemanyag-import költségeit. Emellet a brent olaj világpiaci ára is csökkent, s e két hatás eredményeképpen a benzin literenkénti ára átlagosan 7 forinttal csökkent, így tartósan 590 forint alá került, míg a dízel ára is egyre inkább megközelíti ezt a szintet.