Egész Európában vége az Ubernek
Az innovatív koncepciója ellenére hagyományos közlekedési vállalatnak minősül az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó Uber, így érvényesíthető rá a hagyományos taxitársaságokra vonatkozó nemzeti szabályozás – mondta ki szerdai ítéletében az Európai Bíróság. Az Uber arról szerette volna meggyőzni a luxembourgi székhelyű törvényszéket, hogy nem egy fuvarozótársaság, hanem digitális szolgáltatást nyújt.
Bejött a papírforma – értékelte az ítéletet Szimler Gergő, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda ügyvédje. A döntés az EU tagállamokban kivétel nélkül mindenhol érvényes, de a személyszállító fuvarozókra vonatkozó konkrét szabályok tagállami, de akár városi szinten is különböznek. Bár az ítélet országonként más és más terhet jelent a cég számára, a hatás mindenütt ugyanaz – vázolja az ügyvédő. Az Uber versenyelőnye minimálisra csökken, hiszen a taxiscégekkel azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie. Budapesten ez a fix fuvardíj mellett a kötelező vizsgákat, az autókra vonatkozó minőségi előírásokat és a kötelező sárga szín alkalmazást is jelenti, de a cég versenyelőnye azokban az országokban is minimálisra csökken, ahol nem ennyire szigorú a szabályozás.
Az Uber az ítélet után sok helyen döntési helyzetbe kerül, nem kizárt, hogy több országban is visszavonulót fújnak. Ez azonban csak azokra a szolgáltatáskategóriákra vonatkozik, amelyekben az Uber nem az újonnan kötelezővé vált feltételek szerint működött. Az EU-ban ugyanis az elmúlt időszakban az Uber már elsősorban azokat az almárkáit erősítette, amelyek tényleges taxiszolgáltatásként üzemelnek. A mostani döntés ez utóbbi szolgáltatásokat nem érinti.
Az Uber a mostani döntéstől függetlenül olyan új felhasználói igényeket teremtett, amit ha egy szolgáltató nem tud követni, akkor hátrányba kerül, azokon a piacokon, ahol a szabályozás nem erősen korlátozó. „Ez látható a magyar piacon is, hiszen Budapesten mára alapfunkció lett a mobilos rendelés mellett a mobilapplikáción keresztüli kártyás fizetés és a kocsikövetés is” – mondja Boros Árpád, a KPMG közlekedési és gyártási szakértője.
Ettől függetlenül könnyen lehet, hogy az ítélet visszaveti az elektromos autózás és az önvezetés terjedését – jósolja a szakértő. Az önvezető technológia áttörése az olyan dinamikus és technológiára nyitott közlekedési vállalkozások felől várható, amilyen az Uber, hiszen ezekkel szemben pontosan az a befektetők elvárása, hogy a nagy lépések megtételével megelőzzék a többi piaci szereplőt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az Uber nemrégiben tett bejelentése, amely szerint 24 000 elektromos és önvezető autót rendelnek a Volvótól, ráadásul együtt is működnek a svédekkel ezek fejlesztésében. Az ilyen nagy kockázatú, de előremutató lépések hozzák magukkal a technológiai áttörést, ami nyilván csak akkor lehetséges, ha egyébként a megrendelő stabil és kiszámítható piaci környezetben, jó nyereségrátával működik. Ebben jelenthet most visszalépést a döntés – mondja Boros Árpád.
Az Uber európai háttérbe szorítása ugyanakkor megnyitja az utat egy vagy több – a szabálykövetésben inkább élen járó – európai vállalkozás előtt, hogy betörjenek erre a piacra, erősítve az európai régióba profitot termelő, innovatív, technológiai alapokon működő vállalatok nem túl népes táborát.