Design Terminál: az épület ami van is, meg nincs is

A Design Terminál számára kiszemelt belvárosi épület elmúlt hat évének története szinte követhetetlen. 700 millióba került a felújítása, ám az átadását mind ezidáig hiába várták. Van is kinevezett vezetője, meg nincs is. Az építkezést egyszer már befejezték, még sincs még vége. Képtelen történet a Gödörnek otthont adó telek szomszédságában

2009. június 27., 13:49

Féloldalas eszmecserét folytattak a Design Terminátor elnevezésű rendezvény előadói egymás között a Kortárs Építészeti Központ rendezvényén. Ugyan a szervezők igyekeztek minden érintettet meghívni, de hiába, azok távol maradtak az eseménytől. Spontán vélemények szerint valószínűleg nem tudtak volna mit mondani a végtelenül egyszerű, ám nyilvánvaló kérdésekre:Miért húzódik évek óta a Design Terminál átadása? Mikor fogják végre átadni?

Hat éve kezdődött

A műemléki védettséget élvező Erzsébet téri Buszpályaudvart még 2003-ban szánta az akkori miniszterelnök a hazai design otthonául. Hogy jutott ez akkoriban Medgyessy Péter eszébe? Ma már nem tudható. Vagy legalábbis nem közismert. Még Pohárnok Mihály, a Design Terminál Közhasznú Társaság vezetője sem tudja. Pedig ő az, akit évek óta az intézmény vezetőjeként tart számon a szakmai és a laikus közvélemény is.

Az egyetemi tanárt, aki korábban is ezen a területen dolgozott a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke kérte fel erre a feladatra. Szerette volna, hogy létrejöjjön egy intézmény a magyar szellemi tulajdon, a tárgyi kultúra bemutatása érdekében. Hosszas tárcaegyeztetések után egy kormányhatározat engedélyezte, hogy a hivatal létrehozza a saját közhasznú társaságát.

Majd 2 évvel később, 2005-ben egy építészeti pályázatot is kiírtak a negyvenes években létrehozott egykori Buszpályaudvar átalakítására. Golda János, az akkori nyertes tervezőpáros egyik tagja, azóta is folyamatosan dogozik azon, hogy a Design Terminált átadhassák.

De nem csak ő készül már évek óta az átadásra. A közhasznú társaság vezetője, Pohárnok Mihály 2006. tavaszán A szellemi tulajdon világnapján lelkesen mutatta be az új intézmény programját a

Magyar Szabadalmi Hivatal rendezvényén. Ám a program azóta is csúszik.

2006. az első átadási határidő

2006. március 30-át jelölték meg a felújítás befejezéseként. Az épület kezelője, a Kormányzati Szolgáltatási Főigazgatóság átvette a munkát, a kivitelező Hérosz Zrt pedig levonult. Sőt, a felelős műszaki vezetést ellátó szervezet teljesítését is igazolták, mielőtt az épület műszaki átadása megtörtént volna.

Mindezt nagyon furcsállja az építész, mert 2009-ben már a garanciális javításokat sem lehet számon kérni a kivitelezőn. Az épület az évek során beázott, nem megoldott a biztonságos hő és áram ellátása. De az étterem konyhájának kialakítását sem fogadta el korábban az ÁNTSZ.

A hírek szerint a Buszpályaudvar - Design Terminál felújítási költsége 700 milliót vitt el, de még ma sincsen használatba vételi engedélye. Igaz, számos furcsa közigazgatási momentum felfedezhető a történetben, de a szándékos károkozást - félrevezetést, időhúzást - Pohárnok Mihály soha nem vette észre az eltelt évek során.

2008. Új tulajdonos

A Design Terminál Kht. vezetőjének helyzete sem teljesen egyértelmű, mert az intézményről szóló kormányhatározat csak általában szólt egy létrehozandó design centerről. Nem nevesítette meg az intézményt, ezáltal meg sem nevezte annak vezetőjét. Mindennek tetejében a műemlék épület időközben a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában került.

Igaz, a szervezet szóvivője egy fax üzenetet küldött az említett rendezvényre, azzal hogy a Vagyonkezelőnek nem tulajdona a Buszpályaudvar - Design Terminál. Igaz, rajtuk kívül mindenki azt gondolja, hogy ők a tulajdonosok.

2009. elején az Élet és Irodalomban és az

Építészfórum.hu-nmegjelent egy nyílt levél, amelyben a szakma képviselői tájékoztatást kértek az épület, az intézmény sorsáról a Miniszterelnöki Hivatalt vezető kancellária minisztertől.

Ennek eredményeként tavasszal egy újabb kormányhatározat 60 millió forint körüli összeget átcsoportosított az épület tényleges befejezéséhez, a használatba vételi engedély megszerzéséhez. (Bár azóta egy érvénytelen közbeszerzési pályázat fölött is eljárt már az idő. Ezzel az ajánlati felhívással kerestek kivitelezőt a még hátralévő felújítási munkákhoz.)

A történetnek még nincsen vége. A beszélgetés moderátora azzal zárta az estét, hogy
-Ha nem szélmalmokkal harcoltunk, akkor ködöt szurkáltunk - summázva, hogy a történtek hézagos felidézésén kívül semmi sem derült ki az ügy igazi hátteréről.

Arra kérdésre, hogy - Miért nem jött még létre az intézmény, amit papírforma szerint senki sem gáncsol, sőt egyértelműen támogat? Egyelőre nincsen válasz.