Csökken a benzinár, de így is sokat kaszál rajtunk a Mol

Ma reggelre hatvan dollár alá esett Európában a nyersolaj ára, ami már hatvan százalékos csökkenés a néhány hónappal ezelőtti csúcshoz képest. Holnaptól a benzinár nálunk hét forinttal csökken, de ez arányaiban messze van a világpiaci árzuhanástól. Az olajcégeket nem kell félteni: teljesen mindegy, mennyibe kerül a fekete arany, az biztos, hogy ők sokat kaszálnak rajtunk.

2008. november 4., 12:23

Kedden reggel a kontinensünkön meghatározó Brent olajfajta hordónkénti ára a lélektaninak számító 60 dolláros szint alá került. Ezt megelőzően már az ázsiai kereskedésben is a pszichológiainak tartott határ alá esett. Hétfőn a kőolaj ára mintegy négy dollárral csökkent. Ennek az oka az volt a szakértők szerint, hogy felerősödtek azok a félelmek, hogy elkerülhetetlen a globális gazdasági recesszió, akkor pedig csökkenni fog az olajkereslet. Hatással volt a jegyzésre a mai amerikai elnökválasztással kapcsolatos bizonytalanság is, bár szakértők szerint bárki nyer, az ár tovább fog csökkenni.

Holnaptól a Mol is csökkenti az üzemanyagok árát, a benzinét hét forinttal. Nyár eleje óta egyre kevesebbet fizetünk a tankolásért, mégis az az érzésünk, hogy a világpiaci áremelkedés mindig "begyűrűzik" hozzánk, a csökkenés már kevésbé. Ha a konkrét számokat nézzük, a kételyeink igazolódni látszanak. Öt-hat hónapja 140 dollár körül volt a nyersolaj ára, valutánk viszont erős volt és átlagosan egy dollár 165 forintot ért. Egy hordó - kb. 170 liter - ára tehát 23 ezer, egy literé 136 forint volt. Ma 60 dollárba kerül egy barrel, viszont a forint gyengébb, 202-őt adnak egy zöldhasúért. Ez annyit jelent, hogy egy hordó olaj most kb. 12 ezer, egy liter pedig 71 forint. Ha csak a beszerzési ár különbözetét vesszük, most 65 forinttal, az ÁFÁ-val is kalkulálva viszont már 78 forinttal kevesebbet kellene fizetnünk az üzemanyagért.

Mennyi a Mol által érvényesített tényleges csökkentés? A csúcsár a 95-ös benzinnél 320-325 között mozgott, mostantól pedig 270 forint körül lesz. Az esés mértéke tehát 50-55 forint, azaz átlagosan 25 forinttal kevesebb, mint azt az olajár zuhanása indokolná. Gyors kalkulációnknál figyelmen kívül hagytuk a beszerzési árra rakódó költségeket, mert azok attól függetlenek. Nem számoltunk a forgalmi adón kívül más adókkal, mert azok többnyire fix összegűek. Azt is figyelmen kívül hagytuk, milyen ütemezéssel csökkentek a benzinárak, mert semmi információnk nincs arról, milyen alapon dől el, hogy éppen mikor és mennyit változtatnak az áron. Abban viszont biztosak vagyunk, hogy a meghatározó szempont ebben is a cég profitja, nem pedig a fogyasztók pénztárcája.

A nyugdíj összegének növelése érdekében többféle társadalombiztosítási megállapodás köthető, amelyek lehetővé teszik a szolgálati idő és az alapkereset bővítését is, így biztosítva a magasabb nyugdíjat, illetve az elégséges szolgálati időt a jövőben.