Beszorult a Fidesz-kormány: újabb adóemelés jöhet

Nem csökkentik a benzin adóját - Mivel a folyamatos benzin- és gázolajár emelkedés a szegényebbeket érinti a leginkább, a kormány bevételeit pedig hizlalja, a gazdagokat támogató Orbán-kormánynak esze ágában sincs lépéseket tenni a hatóanyagárak csökkentése érdekében. Sem az üzemanyagárba épített adókat nem mérsékli, de mint magyar olajcég csaknem 25 százalékos tulajdonosa sem tesz semmit - állítják szakértők. A kormánynak lenne miből adót mérsékelni, ha hibás gazdaság- és adópolitikája miatt nem lenne üres az államkassza.

2011. július 29., 11:53

Minden egyes forintot igyekszik beszedni az adófizetőktől a kormányzat, mert mostanra kiderült, hogy félre tervezte az idei költségvetést és csúnyán elrontotta az adópolitikát. Ezért a kormányzatnak meg sem fordul a fejében, hogy a háztartások, illetve az egész gazdaság érdekében mérsékelje az üzemanyagárakba épített jövedéki és forgalmi adót. Inkább megfizetteti a baklövései árát a társadalommal - mondta el a

NépszavánakKatona Tamás.

A volt pénzügyminisztériumi államtitkár Szijjártó Péter, a miniszterelnök szóvivő kijelentéseire válaszolt. A szóvivő ugyanis - tőle nem szokatlan módon - az egyik legutóbbi nyilatkozatában igyekezett az előző kormányt felelőssé tenni a mostani magas hajtóanyagárakért. Mondván: a szocialista kormányzás alatt kétszer is volt adóemelés az üzemanyagoknál. Ellenzéki politikusként Szijjártó Péter több fideszes vezetővel együtt harcosan követelte a benzin és a gázolaj árak adótartamának a lefaragását. Most viszont, miután kormányra került a Fidesz, mereven elzárkózik a közteher mérséklésétől.

Katona Tamás szerint a benzinárak ügye ékes példa arra, hogy mennyire mást mondott a Fidesz ellenzéki pártként, és mennyire másként cselekszik, ha kormányra kerül. A szocialista politikus hozzátette: valóban volt az előző kormányzati ciklusban adó emelés, az egyik alkalommal világgazdasági válság költségvetésre gyakorolt hatásai miatt volt szükség kisebb korrekcióra, a másik esetben pedig az Európai Unió által előírt adószintre kellett felemelni az árba épített közterheket. Igaz, jegyezte meg a szakember, akkor még csupán hozzávetőleg 300 forintot kellett fizetni a hajtóanyagok literjéért és nem 400 forintot mint most.

A jelenlegi magas árakért egyértelműen az Orbán-kormány a felelős - állítja Katona Tamás. A kormányzat rossz gazdaságpolitikája miatt gyengült ugyanis a forint, s a magyar fizetőeszköz gyengélkedése a mostani magas benzin és gázolajárak egyik oka. A folyamatos benzin drágulás azért nem aggasztja a kormánypártot, - fűzte hozzá a szakember - mert az általa támogatott felső osztálybeli társadalmi réteg rendelkezik akkora jövedelemmel, hogy abból ki tudja fizetni a rekordokat döntögető árakat is. Másrészt a kormány is óriási összegeget profitál az adóbevételein.

Már csak azért lépnie kellene a kormányzatnak, mert a magas benzin és a gázolaj árak csökkentik a hazai vállalkozások versenyképességét és fékezik az egész gazdaságot. Emellett a növekvő szállítási költségek beépülnek a különböző termékek és szolgáltatások árába. Ezáltal pedig növelik az inflációs nyomást - tette hozzá a szakpolitikus. Ez pedig ahhoz vezethet, hogy az inflációs célok nem valósulnak meg. Így idén a tervezett 3,5 százalék helyett 4,5 százalékos lesz a pénzromlás mértéke. Ebben benne van az is, - tette hozzá a szakértő - hogy a kormányzat által kivetetett különadókat a társaságok - a piacgazdaság jól ismert szabályai szerint - áthárították az ügyfeleikre. Hiába fenyegetőzött az Orbán-kabinet mindenféle ár-kommandóval. Katona Tamás úgy véli: abban az esetben, ha kormány a gazdagabbaknak kedvező egy kulcsos személyi jövedelemadó bevezetésével nem dobott volna ki mintegy 500 milliárd forint adóbevételt, akkor most lenne miből mérsékelni az üzemanyagok árának a több mint felét kitevő adókat.

Pletser Tamás, az ING Bank elemzője úgy látja: a kabinetnek nem csak adó lefaragásra nem lesz módja, hanem még az is elképzelhető, hogy kénytelen lesz megválni a nem régen megvásárolt Mol részvényeitől. ( Ez pedig elemzők szerint százmilliárd forint körüli veszteséget is hozhat. Miután a kormányzat 23 ezer forintért vette meg az olajcég papírjait,s az árfolyam jelenleg 20 ezer forint körül mozog, s a későbbiekben is áresésre lehet számítani.)

Az államnak nincs sok lehetősége - fűzte hozzá az elemző - vagy adót emel, vagy csökkenti a kiadásait, különben megbomlik a költségvetés egyensúlya. Az adóemelés és a további megszorítások bevezetése meglehetősen népszerűtlen intézkedés lenne, ezért valószínűbb, hogy a kormány a kiadásait igyekszik majd minimalizálni - véli Pletser Tamás.