Bebukik az Est Média?
Nagy falat volt a Sziget az Est Médiának - A Neo FM-ről már le kellett mondania, de az sem biztos, hogy a Radiocafét és a Szigetet meg tudja tartani az Est Média (gyermekkori nevén: Econet). A Neo FM-ről már le kellett mondania, de az sem biztos, hogy a Radiocafét és a Szigetet meg tudja tartani az Est Média (gyermekkori nevén: Econet). A tőzsdén dől el a csoport sorsa, kérdés, hogy a menedzsment a részvények többségének elvesztése után is a cég élén maradhat-e. Kölcsönrészvények, zuhanó árfolyam és megingó befektetői bizalom: az okok, amik miatt megroggyant a rendíthetetlenül terjeszkedő cégcsoport.
Már hónapok óta lehetett arról hallani, hogy az Est Média több cége is állandó likviditási gondokkal küzd. A cégcsoport több tagjának fenntartási költségeit sem képes kitermelni, a Pesti Estnél, a Time Outnál és a Radiocafénál késnek a fizetések, a szerződéses partnereknek pedig csak több hónapos késéssel tudnak fizetni. Ennek ellenére az általunk megkérdezett elemzők szerint a február 28-án Econetről Est Médiára átkeresztelt cégcsoport tőzsdei papírjai nem a cégek – egyébként már hosszabb ideje – rossz teljesítménye miatt kerültek lejtmenetbe. Szerepet játszhattak az iparági pletykák, de a Sziget 51 százalékának felvásárlása hozta végül nagyon nehéz helyzetbe az Est Médiát. Túl nagy falat volt a Sziget, erején felül költött a cégcsoport - adta hírül az
Index.Sok kanyar
Az Econet története elején médiavállalkozásként kezdte, nevét is az eco.hu gazdasági portálról kapta, de utána gyorsan más piacok felé fordult. 2000-ben alkalmazásszolgáltatásba kezdett, önkormányzati weblapokat fejlesztő és üzemeltető rendszer kifejlesztéséről adott ki közleményeket, majd 2003-ban a csődöt épphogy elkerülve jelentős tőkebevonás után megvásárolt és továbbfejlesztett egy internetes fizetési megoldást. Ennek részeként a Magyar Postával is együttműködtek a sárga csekkeket kiváltó rendszer kiépítésében. Áttörés ebből sem lett. Időközben beharangozták egy grid computing cég felvásárlását, de néhány hónap múlva ezen is túladtak. 2004-ben jött az újabb hirtelen irányváltás: felvásárolták az Externetet.
Az Externet tőzsdére vitele még 2007-ben is tervben volt, de az Econet végül visszatért a médiához, amikor megvette a csődközeli állapotba került Est lapcsaládot, majd a Radiócafét is. (Az Externettől végül 2009-ben váltak meg.) Még 2007 októberében bejelentették azt is, hogy bevásárolják magukat a Szigetbe. [3] Bár a Sziget fesztivál mellett a Voltban és a Balaton Soundban is tulajdonrésszel rendelkező cég nem illett a médiaportfólióba, a felvásárlás mégsem volt meglepő, hiszen a Sziget menedzsmentje az Est felvásárlásában is segített, és operatív szerepet is vállalt az Econet médiacéggé alakításában.
A sűrű üzleti modellváltás, és a hitelből, illetve állandó részvénykibocsátásból fedezett felvásárlások oka az lehetett, hogy az Econet cégei nem tudtak kialakítani fenntartható, nyereséges működést. Az újabb és újabb irányváltások és akvizíciók mindig életben tartották a kis tulajdonosok reményeit és a tőzsdei érdeklődést az Econet papírjai iránt.
Az Econet médiabirodalma akkor ért fel a csúcsra, amikor 2009. október 28-án kihirdették, a csoporthoz tartozó projekcég nyerte meg a Sláger Rádió frekvenciáját. A két országos rádiót leváltó döntésről Majtényi László akkori ORTT-elnökön át Bajnai Gordon miniszterelnökig [5] sokan nyilatkozták, hogy politikai alku eredménye.
Az Est Média érdekeltségei közé tartozott a Pesti Est kiadványokat gondozó Est-lapcsaládon kívül a Radiocafé, az országos Neo FM, a Time Out, a Magyar Vendor (e cégnév alatt tucatnyi kisebb vállalkozás működik, ide tartozik a Freeblog vagy a Facebook magyarországi felületeit értékesítő sales house). Az Econet papírjai az elmúlt hetekben kezdtek mélyrepülésbe, a március eleji 86 forintról április 15-ére 47 forintra estek, majd 30 forint körül is jártak, jelenleg április 28-án pedig 41 forinton állnak. A pánikot fokozta, hogy bejelentették: az Est Média eladja még meglévő 25 százalékos tulajdonrészét a Neo FM-ben, pedig az országos rádiófrekvencia megnyerésekor még teljesen az Est Media Group és ezen keresztül az Econet tulajdonában volt a rádió, sőt, a frekvencia megszerzését a cég jövője szempontjából meghatározó eredményként, jövedelmező új lehetőségként mutatta be a menedzsment.
Részvények kölcsön
Elemzők szerint a cégcsoport problémái mellett a hirtelen árzuhanás legfontosabb oka: kényszerlikvidálták az Est Média Nyrt. elnökének részvényeit. Balázs Csaba az Est Médiára átkeresztelt Econetben két cégen, a Cannongate Investments Kft.-n és a Stirling Investment Kft.-n keresztül birtokolta a tőzsdei cég meghatározó tulajdonhányadát. Ez tavaly a papírok több mint 20 százalékát jelentette. Ma már a Cannongate-nek 5 százaléknyi tulajdonrésze sincs az Est Médiában, a Stirling pedig minden papírjától kénytelen volt megválni.
A kényszerlikvidálással egyébként a cégek megszegték a tőzsdei szabályokat is, mivel a negyedéves gyorsjelentés közzététele előtti időszakban bennfentes személy, azaz a cég menedzsmentjében részt vevő vagy meghatározó tulajdonrésszel rendelkező részvényes nem üzletelhet. Balázs Csabának azonban – ahogy a Napi Gazdaságnak elmondta – nem volt más választása.