Az ELMŰ-nél a káosz a diszpécser

Egyetlen olyan hónapot sem tudok felidézni, amikor mindennemű gond nélkül sikerült volna befizetnem a villanyszámlám. Azt hiszem bármelyik ELMŰ-s sztorimat is idézem fel, bizonyára sokaknak cseng majd ismerősen. Íme a legutóbbi.

2008. június 17., 14:48

A csoportos beszedés elvileg a világ legkényelmesebb számlafizetési rendszere. Az én feladatom annyi, hogy gondoskodjak mindig a megfelelő egyenlegről a számlámon, illetve hó végén össze kell hasonlítanom a számlakivonatom és a szolgáltatóktól érkezett elszámolást. A több a bank és a díjbeszedők dolga…. Hittem én, naivan.

Legutóbb egyszerre két ELMŰ számla érkezett. Keltezésükben csak néhány napban tértek el egymástól. Rémlett ugyanakkor, hogy jó két hónapja egyetlen fillér villanyszámlát sem vontak le tőlem. Mert rendszerető ember vagyok, felhívtam az ügyfélszolgálatot, mondván: van számlám, van tartozásom, ha Önöket nem is, engem zavar, fizetnék. A telefon másik végén ülő hölgy készségesen utánanézett a probléma gyökerének. Az ELMŰ hetekkel ezelőtt megpróbálta levonni a tartozásomat a számlámról, de nem sikerült. Mi sem egyszerűbb – gondoltam -, irány a bank. Az ügyintézőm, aki már edzett és szeme sem rebben egy ilyen probléma hallatán, pillanatok alatt kiderítette: számos terhelés érkezett a számlámra, de ELMŰ, na az nem.

Mit tesz hát az ember lánya? Újra telefonál. Újabb ügyintéző. Ez a hölgy is együtt érzőn meghallgatja a villanyszámlám körüli hercehurcát. Ő azt mondja, hogy amikor én az azt megelőző hónapban elküldtem a mérőállásomat, éppen nem működött a számítógépes rendszerük. Bár kaptam egy automatikus értesítőt arról, hogy a szolgáltató regisztrálta az általam elküldött adatokat, ez mégsem így történt. Tévedtek. Vontak egyszer egy általány díjat, majd kiállítottak egy korrekciós számlát az újabb (ön)leolvasást követően. Így lett késve, de egyszerre két számlám. Mi több: ezen okok miatt eddig ők meg sem próbálták behajtani a tartozásom, de majd a mai nappal elindítják a beszedést. Egyébként köszönik, hogy ilyen lelkiismeretesen nyomon követem a számláim sorsát és további szép napot kívánnak.

Rövid közvélemény kutatást végeztem az ismeretségi körömben, hátha az én esetem egyedi. Sajnos arra jutotta, hogy korántsem. Én éppen az ELMÜ-vel kerültem ilyen helyzetbe, de hasonló történeteket hallottam az összes többi nagy szolgáltatóról is.

A rezsiszámlák nagy része érthetetlen és pontatlan. Ha egy fogyasztónak tartozása van, akkor könyörtelenül és rövid időn belül eljár az adott szolgáltató. Azonban ha túlfizetés történik, már korántsem ennyire gyors és pontos a visszafizetés. A „vevőnek sosincs igaza” elv érvényesül általában. Magyarázat pedig nincs, vagy ha van is elég gyenge. Nem tudtuk leolvasni a mérőórát, mert a szekrény előtt egy babakocsi állt vagy senki nem nyitott ajtót, igaz nem is csengettek.