Átok ül a 4-es metró projektjén
Újabb fordulattal gazdagodott a Négyes metró című szappanopera. A jelek szerint átok ül a projekten, mert a Murphy törvények működnek: amit el lehet rontani, azt el is rontják. Lapértesülés szerint most az egyik fő kivitelező le akar állni a munkákkal, mert állítólag többmilliárd forinttal tartoznak neki. Ha ez valóban így lesz, végképp kétségessé válik, mikor lesz kész az új szakasz.
A 4-es metró története az utóbbi húsz év bizonyosan legabszurdabb beruházási sztorija. Eleve többéves késéssel indult a projekt, amelyben az illetékes szervek időhúzása mellett a nagypolitikai perpatvarok is szerepet játszottak. Először arról szólt a vita, kell-e vagy nem, aztán a nyomvonalon huzakodtak sokáig. A 90-es évek végén már majdnem elkezdték az építkezést, de egy kormányváltás miatt le is állították.
Azóta is sokak által vitathatónak minősített körülmények között döntöttek a kivitelezőkről, akikkel az eddigi tapasztalatok szerint nem túl jó szerződéseket kötöttek. Úgy fogtak bele a projekt végrehajtásába, hogy még nem volt fogalmuk arról, miből fejezik be a beruházást /most sincs/. Azeredetileg tervezett 170 milliárdos költség időközben 530 milliárdra nőtt, de ez még valószínűleg nem a végleges összeg. A felét EU-támogatásból kívánják fedezni, de erre semmilyen garancia nincs, ráadásul a Brüsszelhez beadott pályázati anyagot többen is szakszerűtlennek nevezték.
Mindehhez jöttek az egymást érő építési problémák. Máig nincs igazi magyarázat, hogyan omolhatott be Budán az egyik alagútszakasz. Azt is homály fedi, miért csak az építés közben jöttek rá, hogy a Fővámház téri állomás benyúlása a Duna alá különleges technológiai követelményeket támaszt. Az sem világos, miért nem mérték fel előzetesen a terepet a Gellért-téren, mikor mindenki tudja, hogy az a terület teli van földalatti forrásokkal és kutakkal.
Az is szokatlan egy beruházásnál, hogy a felügyeleti szerv késlelteti a munkát az egyik szakaszon, nehogy túl gyorsan érjenek a fúrással a komoly csúszásban lévő következő szakaszhoz, mert akkor milliárdos kötbért kellene fizetniük a kivitelezőnek. Nem szabad csodálkozni azon, ha ez utóbbi kissé berág és leállással fenyegetődzik. Most éppen ez történik az egyik napilap információi szerint: az érintett cég, a Bamco ma dönt arról, hogy holnap időlegesen leáll-e a munkálatokkal. Ők fúrják az alagutakat és építik az Etele, valamint a Szent Gellért téri állomást.
A konzorcium máig adott határidőt a DBR Metró Projekt Igazgatóságnak arra, hogy fizesse ki azt többmilliárdos tartozást, ami állítása szerint jár neki, mert tőle független okokból a szerződésben vállaltakon felüli munkákat is el kellett végeznie, így jelentős többletköltsége keletkezett, amelyet a vitás kérdések megoldására létrehozott független döntőbizottság is megítélt. A tartozást a DBR vitatja, ezért nem utalta át mindeddig a cégnek a megítélt összegeket.