Ajándék is meg nem is a fuvarozók jövedékiadó-visszatérítése

Engedett is meg nem is a kormány a fuvarozók követeléseinek. A magas üzemanyagárak miatt nehéz helyzetbe került ágazat érdekképviselői a közlekedést bénító akciókkal fenyegetőztek arra az esetre, ha nem kapnak kompenzációt versenyképességük megőrzésére. Ma sikerült megegyezniük egy kompromisszumos megoldásban, amiről a megállapodást maga a kormányfő írta alá.

2008. június 25., 19:34

Elmarad tehát nálunk a kamionos demonstráció, amely már több nyugat-európai országban komoly fennakadásokat okozott. A tiltakozó akciókat mind a kormány, mind pedig az érintett hat érdekvédelmi szervezet el akarta kerülni, így jöhetett létre egyhónapos tárgyalás után a parlamentben most aláírt hétpontos megállapodás.

Az eredményhez az vezetett, hogy mindkét fél engedményeket tett. A kormány korábbi álláspontját kissé módosítva beleegyezett, hogy részlegesen visszatéríti a gázolaj jövedéki adóját, ezt azonban nem azonnal lépi meg és feltételekhez köti. Ezek szerint csak akkor biztosítja a jövedéki adó visszatérítés lehetőségét, ha az illetékes brüsszeli bizottság a magyar derogációs kérelmet elfogadja. Ez a jelenlegi 85 forintos adóból 9,20 forintot jelentene a fuvarozók számára.. Ha viszont az unió az év végéig nem hoz döntést vagy az negatív lesz, az illetékekben és a gépjárműadóban biztosítja a kompenzációt.

Az eredmények közé írhatják az érdevédők a hétvégi kamionstop szabályainak enyhítését: a tehergépkocsik az eddigi teljes tilalom helyett szombat 15 óráig telephelyükig közlekedhetnek. A kormány vállalta azt is, hogy munkacsoportot állít fel a közlekedési bírságolási rendelet felülvizsgálatára. A módosítást december 31-ig kezdeményezik.

A vállalások között van, hogy 2010-től a kormány az EU-ban alkalmazott minimális jövedéki adót veti ki a gázolajra. A versenyképpeség javításához a kormány azzal is hozzájárul, hogy direkt támogatásokat biztosít a fuvarozóknak. Egyebek mellett a Munkaerőpiaci Alapból 150 millió forintot ad a gépjárművezető-képzésre, könnyítve ezzel a néha többszázezer forintot elérő költségeken. Gyurcsány Ferenc szerint a mostani megállapodás 7-8 milliárd forinttal csökkenti a fuvarozók és ugyanennyivel növeli meg a költségvetés terheit.

Kapcsolódó hír, hogy a budapesti közgyűlés a héten határozatot kíván elfogadni a tehergépkocsik úthasználati lehetőségéről. Ennek keretében jövő évtől korlátozni fogják a 12 tonnánal nagyobb járművek behajtási lehetőségét.