A francia cégek lakatot tettek a szájukra
Megrökönyödéssel tapasztalta a hárommilliós olvasótáborral rendelkező 20 minutes francia ingyenújság Budapestre látogató különtudósítója, hogy a Magyarországra települt francia vállalatok vezetői óvakodnak névvel nyilatkozni arról, milyen problémákkal szembesültek az utóbbi időben.
A Groupama biztosítócég, az EDF áramszolgáltató vagy az étkezési jegyeket forgalmazó Cheque Déjeuner egyaránt úgy viselkedik, mintha figyelmeztették volna, hogy jobb, ha tartja a száját…
Mióta Orbán Viktor vette kezébe a gyeplőt, a Magyarországon működő francia cégek nem hajlandók elmondani véleményüket az országban kialakult helyzetről. Mi az oka a hallgatásnak? Nem kaptak engedély az otthoni vezetéstől, a párizsi főnökségtől félnek? „Inkább a magyar hatóságok reakciójától – mondja az egyik francia vállalkozás igazgatónője, aki érthető módon ragaszkodik a névtelenséghez. „Az ember gyanakvóvá válik. Nem tudhatjuk, mire képesek ezek az őrültek” – idézi interjúalanya szavait Vincent Vantighem, a 20minutes munkatársa.
Az igazgatónőnek van egy tippje: az ugyanis, hogy Orbán Viktor a végsőkig támogatott protekcionizmus segítségével próbál kiszabadulni a válság csapdájából. S minthogy a külföldi vállalkozásokat közvetlen adókkal nem sújthatta, azokat az ágazatokat vette célba, amelyekben a legtöbb külföldi cég van jelen: „az energiaszektor, a nagy elosztórendszerek, a pénzügyi világ – sorolja egy francia diplomata. Az állam egy új adót is bevezetett, amit azonban nem a profitra, hanem a forgalomra vetett ki.” Vannak olyan külföldi cégek, amelyek e rendelkezés következtében egy év alatt nyereségük egy- vagy akár kétharmadát is elvesztették.
Orbán egy sor államosításba is belefogott, például az étkezési jegyek forgalmazása, amely eddig három francia cég kezelésében volt, december óta már állami monopólium.. „Egyszerűen csak kaptunk egy levelet, meséli az egyik érintett vállalat alkalmazottja. Mindannyiunkat rövid úton el akarnak kergetni az országból”.
Ennek elkerülése érdekében a francia állam közvetítőket nevezett ki, azzal a feladattal, hogy oldják meg a vitás kérdéseket.
Király Zoltán, az Accor szállodalánc marketingigazgatója attól tart, hogy a legrosszabb még hátravan. „Magyarország imidzse sokat romlott, s ez igen kedvezőtlen a mi 19 szállodánk számára is” – fejeződik be a 20 minutes magyarországi beszámolója.