A fapados és a turistaosztály kismiska ahhoz képest, ami jön

Ha valaki azt gondolná, hogy a turista osztály, vagy netán a fapados járatok kényelmetlenek - jobb, ha nem is gondol bele, mi vár rá a jövőben – írta a Délmagyar.hu.

2009. szeptember 23., 08:27

Az utazási költségeket ugyanis minden légitársaság igyekszik lefaragni, amennyire csak lehet. Az üzemeltetés rettentő drága, nem lehet a folyton emelkedő költségeket áthárítani az utasokra.

A tervezők nemrégiben mutatták be a jövő repülőgépét, amelyen a székek egymással szemben, illetve egymásnak háttal vannak elhelyezve. Ez lehetővé teszi, hogy a jelenleginél ötven százalékkal több utast szállítsanak egy-egy járaton.

A brit Design Q nevű tervezőcég igazgatója, Howard Guy azzal egyet ért, hogy az utasok egyáltalán nem lesznek boldogok, ha ezek a tervek valóra válnak, de talán az meghozza a kedvüket, ha a kisebb kényelem okán kevesebbet kell fizetniük a repülőjegyért.

- Nem ideális, hogy az utasok egymással szemben üljenek a repülőn - mondta. - De ha így rendezzük be a gépek belső terét, több utast tudunk szállítani, ami kihatással lesz a repülőjegyek árára is. Talán így már elfogadható ez az alternatíva. Természetesen mindenkinek lesz lehetősége hagyományosan elhelyezett széken is utazni, de jóval borsosabb áron - tette hozzá. Rámutatott: az új tervek szerint elhelyezett székek lehetővé teszik, hogy a jelenleginél 50 százalékkal több utast szállítson egy-egy járat, ennek köszönhetően pedig 30 százalékkal csökkenhetnek a jegyárak.

Azt persze ő sem vitatja: ezek a székek nem alkalmasak ara, hogy valaki több mint két órán át üldögéljen rajtuk. A katonai utasszállítók már régen ezt a belsőtér-kialakítást alkalmazzák, pontosan azért, hogy egy járaton minél több embert tudjanak a célállomásra eljuttatni.

- Úgy gondoljuk, hogy ez az elrendezés csak a 30-80 percig tartó utazások esetén alkalmazható, hosszabb utazásokon már valóban kényelmetlen lenne.

A másik szempont az étel: az ételhordó kocsik nem férnek el, ha az üléseket a repülőgép két oldalán, illetve közepén egymásnak háttal, illetve szemben helyezik el. Így az is kétséges, hogy az ezen az osztályon utazóknak fel tudnak-e szolgálni enni- és innivalót.

Habár az ötlet az utasok körében nagy ellenállást vált ki, mások pont az olcsósága miatt támogatják az új kialakítású üléssorok bevezetését.

Egyébként nem a Design Q az egyetlen cég, amely ebben gondolkodik. A Ryanar szintén olyan üléselrendezést szeretne bevezetni, amelynek segítségével a "több utas-alacsonyabb ár" megvalósulna bizonyos rövid repülési idejű járatokon.