52,5 milliós bírságot kapott a Quantis
A pénzügyi piacfelügyeletet is ellátó MNB elsősorban a Quantis egyes életbiztosítási ügyfélszerződések megszüntetését és újak megkötését célzó közvetítői gyakorlatát találta jogsértőnek. Szabálytalanságokat találtak továbbá a cég ügynökeinek felügyeleti bejelentésével és a panaszkezelési gyakorlatával is.
A vizsgálat során feltárt hiányosságok miatt az MNB csütörtökön publikált határozatában nyomatékosan felszólította a céget, hogy minden alkalommal adjon – számításokkal is alátámasztott – részletes tájékoztatást az addigi megtakarítási életbiztosításukat megszüntetni és ezzel párhuzamosan új, azonos célú életbiztosítást kötni kívánó ügyfeleiknek az e lépésekkel járó költségekről, jellemzőkről. A Quantisnak a jövőben gondoskodnia kell az ügynökei jogviszonyára vonatkozó adatbázisok valós, naprakész nyilvántartásáról. Az ügyfelektől érkezett panaszokra pedig – a jogszabálynak megfelelően vezetett panasznyilvántartás vezetése mellett – harminc napon belül minden esetben részletesen megindokolt írásos választ kell adnia.
A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosító tényezőként vette figyelembe többek közt, hogy a Quantis egyik legfontosabb kötelezettségét szegte meg azzal, hogy huzamosabb időn át egyes életbiztosítási ügyfeleinek nem nyújtott szakmailag megalapozott tájékoztatást a szerződések megszüntetésére, újak megkötésére vonatkozó előnyökre és hátrányokra vonatkozóan.
Az MNB közleményében hangsúlyozta: azt is elvárják – az esetenként nemzetközi biztosítók termékeit is közvetítő – többes ügynököktől, alkuszoktól, hogy megtakarítási célú életbiztosítások értékesítése esetén elsősorban a jegybank ajánlásában szereplő maximális teljesköltség-mutató- (TKM-) limiteknek megfelelő konstrukciókat ajánlják a fogyasztóknak. Az ettől való eltérés csak akkor minősíthető szakmailag körültekintőnek, ha a magyar piacon nem érhető el az ügyféligénynek megfelelő, az ajánlással összhangban álló nyugdíjbiztosítás.
Tavaly az MNB és a jogalkotó átfogó, úgynevezett etikus szabályozást vezetett be az életbiztosítási piacon, amelynek egyik célja éppen az, hogy visszaszorítsa a nem kívánatos közvetítői gyakorlatokat és a korábbiakhoz képest magasabb szinten biztosítsa a termékek transzparenciáját.
A jegybank arra hívta fel az ügyfelek figyelmét, hogy lehetőleg ne egy ajánlatból válasszanak, hasonlítsák össze a különböző termékeket, azok költségeit. Ehhez segítséget nyújt a költségek összehasonlítását támogató TKM-mutató, amelyet az MNB rendeletben szabályoz.
A jegybank begyűjti és egy fogyasztóbarát felületen keresztül elérhetővé teszi a TKM-adatokat. Mint írták, megtakarítási célú életbiztosítások megkötése előtt tanácsos innen tájékozódni.