Világsztárok koncertje a Müpa-ban
Gábor György vallásfilozófus a 168 Órának így ajánlja Mihail Pletnyov (zongora) és Gidon Kremer (hegedű) május 24-i hangversenyét a Művészetek Palotájában.
– Ha valaki a városvezetés érzéketlensége és ostobasága miatt kételkedni kezdene abban, hogy Budapest változatlanul a világ zenei életének vezető városai közé tartozik, az jöjjön el május 24-én a Müpa-ba: valóságos zenei csemegének válhat részesévé.
Már az is ritkaságszámba megy, hogy egyazon koncerten két szólista lép fel, egy-egy versenyművet előadva, ráadásul mindkét muzsikust a legjegyzettebb világsztárok közé sorolja a nemzetközi szaksajtó és a zeneszerető közönség. A rigai születésű, majd 1980-ban a Szovjetunióból Németországba emigráló Gidon Kremer korunk egyik legnagyobb hegedűművésze. David Ojsztrah tanítványaként a zenei érzékenységet, a lélekből való muzsikálást és persze a sokak által „ördöginek” mondott technikai felkészültséget hozta magával. Saját ars poeticájaként az őszinteséget, az egyediséget, a személyességet és a manipuláció elutasítását vallja.
Gidon Kremer pályája során képes volt a legnehezebbre: sosem vált megszokottá, unalmassá, kiismerhetővé. Bachtól Prokofjevig, Mozarttól Sosztakovicsig, Mendelssohntól Bartókig végigjátszotta a zeneirodalom klasszikusait, mindig igazi meglepetésekről gondoskodó egyéni felfogásban, merész értelmezésben. Ugyanakkor neki köszönhető egy sor kortárs zeneszerző megismertetése és népszerűvé tétele (Schnittke, Arvo Pärt, Gubajdulina vagy Piazzolla). A klasszikus hagyomány és a kortárs zene iránti nyitottságára jó példa, amikor Beethoven hegedűversenyét Schnittke kadenciáival játszotta lemezre, döbbenetes élményét nyújtva a bécsi klasszika és a kortárs zene kivételes randevújának.
Budapesten most Schumann a-moll gordonkaversenyét adja elő, a szerző hegedűátiratában. A mű ritkán csendül fel a világ koncerttermeiben, ezért is számít különleges eseménynek Gidon Kremer programja. Nem hallgathatom el, hogy noha megadatott Richtert, Ojsztrahot vagy épp Isaac Sternt „élőben” hallgatnom, életem legnagyobb koncertélménye mégis Gidon Kremer és Martha Argerich egyik közös fellépéséhez kötődik.
A másik szólista Mihail Pletnyov, aki mások mellett épp Martha Argerichnek köszönhetően vált világhírű zongoristává, kiváló karmesterré, egyúttal a két művészt kísérő Orosz Nemzeti Zenekar megalapítójává, Schumann a-moll zongoraversenyét adja elő.
Semmi kétség, a koncert végeztével még a kételkedők is visszanyerik majd hitüket Budapest zenei nagyhatalmi voltát illetően. És persze a koncert idejére garantáltan elfeledik mindazon bornírtságokat, amelyek ezt a státust kísérelték meg az elmúlt napok során lerombolni.