Véres rendteremtés – István, a király az Erkelben
Már amikor több mint 35 éve a városligeti Királydombon bemutatták a rockoperát, egyszerre volt örömünnep és lázadás, hatalmas banzáj. Koltay Gábor rendezése felkorbácsolta az érzelmeket. Jó néhányan sebtében újra megnéztük, mert ismét részesülni akartunk az élményben. Nem sokkal később a Szegedi Szabadtéri Játékokon is műsorra tűzték a darabot. A hatalmas nézőteret körülölelő házak ablakaiból fürtökben lógtak a jeggyel nem rendelkező, potyázó nézők. Akadtak, akik a háztetőre is felmásztak, hogy láthassák a produkciót. Annyira hevült volt a hangulat, hogy amikor ifjú újságíróként riportot állítottam össze az eseményről, és ehhez a közönséggel is interjúztam, többször igazoltattak titkosrendőrök. Azt hitték, hogy felbujtó anyagot készítek valami ellenséges orgánumnak. Csak akkor nyugodtak meg, amikor megmutattam a Magyar Rádióba szóló belépőmet. Mivel országalapításról, káoszról, gyűlölködésről, hatalmi harcról, vérengzésről, rendteremtésről van szó, könnyű a darabba sok mindent belelátni, belerendezni, és ezzel a lehetőséggel éltek is, akik színpadra vitték. Akadt, aki szelet vetett és vihart aratott. A lassan már klasszikusnak tekinthető mű harmincéves évfordulóján, ugyancsak a Szegedi Szabadtéri Játékokon, Alföldi Róbert verziójából jókora felhördülés kerekedett, amikor közvetítette a televízió. Alföldi ugyanis meglehetősen nyilvánvalóvá tette, hogy
temérdek ember életébe került az államalapítás,
szenvedéssel, halállal volt kikövezve az út odáig. Rávilágított, hogy a megkoronázás sem feltétlenül révbe érés, közel sem egyértelmű happy end. Lehet, hogy sokak számára még a kínok kínja következik. Ilyesféle felfogás még nem volt a Királydombon, ott egyértelmű üdvrivalgás, kétely nélküli, szédületes mámor, már-már tébolyult boldogságkitörés kísérte a hatalom megszilárdulását a színpadon és a nézőtéren egyaránt.
István államalapítóként persze nem lehetett fehér kesztyűs Grál-lovag, óhatatlanul sok vér tapad a kezéhez. Valószínűleg nem volt más választása. Két évvel ezelőtt a Budapesti Operettszínházban Székely Kriszta rendező István vívódását, gyötrődését, azt a feloldhatatlan dilemmát állította fókuszba, hogy megteheti-e, amit tulajdonképpen nem tehetne meg, halomra ölethet-e egy rakat embert azért, hogy létrejöjjön az ország. Azt vizsgálta: lehet-e kíméletes, emberséges az ellenséggel, vagy ilyen szituációban nincs kegyelem? És hogy nem válik-e ettől szinte automatikusan maga is zsarnokká, nem megy-e keresztül végzetes személyiségtorzuláson?
Érdekes, hogy a fiatal rendező és a rendezők doyenje, Szinetár Miklós kérdésfelvetései több ponton is összeérnek. Szinetár is az átlagosnál nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy az államalapítás hatalmas vérveszteséggel járt. Döbbenetes jelenet, amikor a drasztikus belviszályokat követően Koppány híveinek feleségei érkeznek a színre, és mint fájdalmas tanúságtételt,
lemészárolt férjeik felnagyított fotóit tartják maguk előtt.
![](/data/articles/195/1955/article-195577/KJA_20201024_25_resize_fit_800x10000.jpg?key=9b0b0b8fa6d61a51d4f29d0acb83726e)
Ebben az előadásban is fokozottan hangsúlyos a Boncsér Gergely által alakított István gyötrődése, hogy helyes volt-e amit tett, szabad volt-e ezt megcselekednie. Aztán ahogy beleül a trónba, mintha rögvest elmúlnának a kételyei. Gazdag fogadás kezdődik puccban, parádéban, ahol már ott az elit, tobzódhatnak a talpnyalók, akik fenntartások nélkül, készségesen épülnek be a hatalomba.
![](/data/articles/195/1955/article-195577/KJA_20201024_65_resize_fit_800x10000.jpg?key=3ea5c5f2d0fb366377da3746f63e0633)
![](/data/articles/195/1955/article-195577/KJA_20201024_35_resize_fit_800x10000.jpg?key=055c138d582302a0851c57edbf06f39c)
Gyöngyösi Levente a rockot átírta szimfonikus hangzásra, nagyzenekarra. „Kiszélesítve” még monumentálisabban szólnak a közismert dallamok. Száműzték a mikroportokat, most adják elő először nélkülük a művet. Ha kell, azért most is szinte repednek a falak az áradó zenétől, de nincs minden mesterségesen felerősítve. Ez tisztább hangzást jelent, és azt is, ha arra van szükség, nyugodtan lehet finomnak, halknak lenni. Igaz, a hangosabb részeknél nem mindig sikerül túlénekelni a Kesselyák Gergely által inspiratív intenzitással vezényelt zenekart. De ennyi belefér, szép ez így, meg érdekes, mert egy soha nem volt változat jött létre. Ezt Gyöngyösi tisztelgésnek is szánta a 75 esztendős Szörényi előtt, akinek alkotása ezzel a verzióval új dimenzióba került. Bródy szövegei pedig változatlanul ütősek, frissek, ahogy a legtöbb saját magának írt dala is kiállta az idő próbáját. Ez szerzőként feltétlen öröm lehet számára, de honpolgárként már nem biztos, mert
azok a visszásságok, az a fojtott légkör, azok a félelmek, meghunyászkodások, amikről beszél, ma is léteznek, vagy éppen a közelmúltban tértek vissza.
Szinetár látványos színpadi képeket rendezett, hozzáértően mutatós tömegmozgatással. Horesnyi Balázs palotát mintázó díszlete lényegében olyan emelvényrendszer, amelyen több szinten meglehetősen hatásos tablókba rendeződhetnek a szereplők. Velich Rita jelmezei pompázatosak, korhűnek tűnnek, amelyeket végül levesznek magukról a szereplők, és ott állnak előttünk mai civil ruhákban, jelezve, hogy nem valami történelmi históriát láttunk, hanem nagyon is rólunk szól ez a mese.
![](/data/articles/195/1955/article-195577/KJA_20201024_50_resize_fit_800x10000.jpg?key=48f4dd3f230fbf62f3847efd8fac0b7c)
![](/data/articles/195/1955/article-195577/KJA_20201024_06_resize_fit_800x10000.jpg?key=94b9e4de0b4aa231ab4dff70e8093cdf)
Komlósi Ildikó Saroltként, István anyjaként, kérlelhetetlen. A fia a maga vívódó módján nem cselekedne olyan határozottan, ha nem lenne mögötte, nem hajtaná ez a meglágyíthatatlan szívű, ridegen, félelmetesen racionális nő. Komlósinak, ennek a nagy művésznek, lidérces, hátborzongatóan elutasító hangok tudnak előtörni a torkából, megdermed tőle a levegő is, az arca pedig kővé válik. Nincs mese, lehetetlenség vele vitába bocsátkozni, végre kell hajtani, amit parancsol. Egy másik nagy művész, Kováts Kolos, villanásnyi jelenéseiben Géza fejedelemként, majd a halott férjek fotóit iszonytató elkeseredéssel végignéző gyászolóként, olyan mély bölcsességgel van jelen, amit már sokszor megcsodálhattunk, többek közt amikor A varázsfuvolában Sarastróként láthattuk, hallhattuk. Cseh Antal Koppány vezérként a szilaj ellenállás megtestesítője. Semmiféle rabigát nem akar, sem föléhelyezett hatalmat, sem előírt vallást, a szabadság mindeneken keresztül való hirdetője. Megvan a maga igazsága, de annak is a veszélye, hogy anarchikus káoszba sodorja az országot.
![](/data/articles/195/1955/article-195577/KJA_20201024_11_resize_fit_800x10000.jpg?key=e266295f08c851a142a9ee10c275ac1f)
Nem a jó és a gonosz küzd egymással, hanem a lehetséges történelmi alternatívák. Szerekován János, Megyesi Zoltán, Kőrösi András, Bese, Solt, Sur, a mindenkori felsőbbséghez örökkön dörgölőzők, a gyakorlott köpönyegforgatók, akik ott tesznek be Istvánnak, ahol tudnak, majd hatalomra kerülésekor magabiztos pofátlansággal tartják a markukat. Keserű rendezői ötlet, hogy az osztozkodásnál a hatalmas országtérkép jelentős hányadát kitépik maguknak, és elrohannak vele. Asztrikként Kovácsházi István elszánt térítő.
![](/data/articles/195/1955/article-195577/KJA_20201024_73_resize_fit_800x10000.jpg?key=e0c5531531e82506c2a3a149e878a9bf)
Gyönyörűen, hatalmas meggyőző erővel énekel Máthé Beáta Rékaként, Koppány lányaként, hogy adják ki neki apja holttestét, hadd temethesse el, ne gyalázzák meg, ne négyeljék fel. De nincs kegyelem a legyőzöttnek! Ekkor már a kiválóan teljesítő kórus és a balettművészek is – akik a tömeget jelképezik – István pártján állnak. Hódolói is behódolói.
Az örömünnep közepette megszólal a Himnusz. A közönség is feláll. De igen hátulról, a színpad mélységéből, egy csomó gyerekkel elindul Réka, és jönnek, jönnek előre, egészen a rivaldáig. Mögöttük csapódik össze a függöny. Velünk farkasszemet nézve, szomorúan állnak, mint a felnövő nemzedék, a majd jövendő trónfosztók, akik már nem ezt a világot akarják. Döbbent csend lesz. Utána tör ki az álló vastaps és az ováció.
(István, a király, Erkel Színház)
A cikk eredetileg a 168 Óra hetilap 2020. november 4-i számában jelent meg.