Vége: az utolsó nagy lemezkiadó is elhagyja Magyarországot
Indoklásuk szerint a nagyobb hatékonyság érdekében a magyarországi, csehországi és szlovákiai tevékenységüket inkább Prágába központosítják.
A Universal Music Group (UMG) december 31-vel kivonul a magyar piacról, megszünteti a hazai előadók terjesztését, kiadását, a jövőben csak a nemzetközi előadókkal foglalkozik a magyar piacon.
Ennek következtében felszámolják a budapesti irodájukat, egy-két fő képviseli a továbbiakban a szükséges teendőket. Ezzel az utolsó nagy, globális zeneipari cég is elhagyja a magyar piacot.
A UMG volt az utolsó olyan nagy globális lemezkiadó, amely még foglalkozott magyar előadókkal – írja cikkében a Telex. Korábban a cég felelt például Krúbi bookingjáért és kiadásáért, a kiadóhoz tartozott korábban 6363, Dé:Nash, Lil Frakk, Kapitány Máté és a Fiúk is.
A Universal nemrég egy digitális disztribúciós lábat is indított Virgin Music néven, Magyarországon egy éve már csak ezzel a céggel voltak igazán aktív szereplők. A Virgin Music terjesztésében jelent meg AKC Misi új szólólemeze és Beton.Hofi legutóbbi két kislemeze is.
A cég csak a nemzetközi előadók hazai terjesztésére és marketingjére tart fenn alkalmazottakat a továbbiakban. Technikailag így nem tűnik el teljesen a cég az országból, csupán a tevékenységük az említett jogkezelési feladatkörökre korlátozódik. A Telex információi szerint így egyes részlegek, köztük a pénzügy és a marketing is megmaradnak a cég magyar divíziójánál.
A Universal Music Group a világ legnagyobb és egyben leggazdagabb lemezkiadói csoportosulása, a vállalat piaci részesedése 2023 első negyedévében 38 százalék volt a globális piacon. A céghez tartoznak olyan kiadók, mint a Republic, a Def Jam, a Motown és az Interscope is. Éves bevételük 2022-ben meghaladta a 10 milliárd dollárt.
(Kiemelt kép: illusztráció. Forrás: Unsplash.)