Nyomot hagyni a huszadik században – Maurer Dóra nyomtatott művei
Maurer Dóra Kossuth-díjas grafikus, festőművész, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja idén 80 éves. Ebből az alkalomból egy eddig soha be nem mutatott kiállítással tiszteleg előtte a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE). Az alkotó ragaszkodott hozzá, hogy a tárlatát itt rendezhesse meg, ami egyfajta elégtétel is számára. Egykor ő is itt tanult képgrafika szakon, s noha kiemelkedően tehetséges volt, diplomamunkáját – egy minisztériumi döntés miatt – nem fogadták el 1961-ben, mondván, túl modern a formai világa. Később, a rendszerváltás után az MKE növendékei kikövetelték, hogy Maurer Dóra is taníthassa őket. A művész docens, majd egyetemi tanár lett itt. Több életmű-kiállítása volt már, de sokszorosított grafikáit így együtt most tekintheti meg először a közönség. Láthatják azt a Mindennapok című rézkarcsorozatát is, amelyet a politikai döntnökök annak idején túlságosan újszerűen találtak.
A Nyomhagyás: nyomtatás című kiállítás kurátora, Révész Emese a sajtóbemutatón elmondta, a kiállított csaknem száz mű többségét a művész saját tulajdonában őrizte meg, és csak erre az alkalomra adta közre.
– A rézkarc műfajában senki más nem járt be nálunk akkora szakmai ívet, mint Mauer Dóra. A figurális, konceptuális művektől a teljes absztrakt, filozofikus mélységű nyomtatott alkotásokig jutott el. Egészen 1980-ig szinte kizárólag ezzel foglalkozott, s a szürke különböző árnyalatait használta színek helyett.
Mauer Dóra őszintén néz szembe a múlttal: bemutatja azokat a rézkarcokat is, amelyeket állami megrendelésre csinált a Kádár-korszakban. Az állam akkoriban ilyen módon biztosította a művészek megélhetését. A tárlat tehát sokféle izgalmas, ma is aktuális és fontos kultúrpolitikai kérdést felvet.
A kiállítás december 3-ig látogatható.