Német csoda Cannes-ban

A félidejéhez érkezett 69. cannes-i fesztiválon a pénteki bemutató óta mindenki a Toni Erdmann című német versenyfilmről beszél. Maren Ade rendezőnő nevét úgy ízlelgetik a fesztiválozók, mint egy évvel ezelőtt magyar kortársáét, Nemes Jeles Lászlóét. A 39 éves német filmes harmadik játékfilmjével először kapott meghívást a világ legrangosabb filmes találkozójára.

2016. május 18., 10:20

A vígjáték abszurd helyzetekre épülő, de nagyon is realista története Bukarestben játszódik, ahol egy nyugdíjas német apa hívatlanul felkeresi a családjától eltávolodott lányát. Ines egy nemzetközi tanácsadó cég munkatársa, sikeres, de kimerült német üzletasszony, aki minden idejét munkájának szenteli és feszülten éli meg kedves, de lerázhatatlan apja betoppanását. Miután az időhiányban szenvedő lány nem túl boldog a kínos találkozótól, az apa elutazik, majd egy képzeletbeli parókás, fura figuraként, Toni Erdmannként tér vissza. A férfi elkezdi követni lányát a román fővárosban, s egyre furcsább helyzetekben feltett kérdéseivel megpróbálja kizökkenteni gépies életéből, kiszabadítani a belső korlátai közül, visszaadni az életkedvét és megvilágítani előtte a belső szabadságra épülő élet értelmét.

A film tele van olyan váratlan, excentrikus és komikus fordulatokkal, hogy a vetítés közben is rendszeresen tapsoló és hangosan nevető újságírók a bemutató végén ovációban törtek ki. A néhány napja még ismeretlennek számító alkotókat a fesztiválozók leszólítják az utcán, a Sony Pictures Classics pedig ugyanúgy csapott le a film amerikai forgalmazási jogaira, ahogy tavaly a Saul fia esetében, amelyet az Oscar-díjig juttatott el.

„Mire hazaérünk Berlinbe, a filmet az egész világ megvette” – lelkendezett Janine Jackowski producer Cannes-ban.
A csaknem háromórás, de egy pillanatig sem unalmas filmet alapvetően az apa és lánya közötti ellentét működteti, ami lehetetlenné teszi a két ember közötti normális kommunikációt. A gyermek-szülő viszony lélekig hatoló, mély igazságai a legabszurdabb jelentekben bontakoznak ki. A nagyon finom, intelligens és rendkívül szórakoztató helyzetkomikum pedig elsősorban a két főszereplő nagyon pontos játékának köszönhető.

A vígjáték főszerepét két kiváló színpadi színész alakítja: a 69 éves osztrák Peter Simonischek, aki a nyolcvanas években Peter Steinnel dolgozott a berlini Schaubühnében, és a 38 éves német Sandra Hüller, aki a 2006-os Berlinalén megkapta a legjobb női alakítás díját, s akit a francia sajtó már Isabelle Huppert-hez és Cate Blanchetthez hasonlít.

A Mások vagyunk című filmjével a 2009-es Berlinalén a zsűri nagydíját elnyerő Maren Ade gyakran dolgozik hosszú próbafolyamathoz szokott színpadi színészekkel, akik érzése szerint elkötelezettebbek, mint a filmszínészek. A Toni Erdmannhoz mintegy száz órát forgattak, egy-egy jelenetet 30-40 alkalommal vettek fel.

Arra még soha nem volt példa Cannes-ban, hogy valamennyi lap pontozási listáját – a francia ingyenes újságoktól a filmkritikai folyóiratokon át az amerikai szaklapokig – ugyanaz a film vezesse. A Toni Erdmann viszont csodát tett, a teljes sajtó már odaítélte neki az Arany Pálmát.

Benjamin Appl világhírű német bariton és Villányi Dániel zongoraművész Franz Schubert Téli utazását adja elő a magyarországi deportálások 80. emlékévének kiemelt eseményén az Óbudai Zsinagógában szeptember 30-án 19 órakor. A koncert meglepetést is tartogat, hiszen Schubert kuriózumnak számító kórusművét, amelyet a 92. zsoltár héber szövegére komponált e koncert kedvéért tanulta meg Benjamin Appl.

Ady Endre és Léda kapcsolatának egyik tragédiája, hogy Léda 1907-ben halva született kislányt hozott a világra. Bár egyértelmű bizonyítéka nincs, Ady magáénak érezte a gyermeket. Néhány évvel később, már Ady halálát követően, szárnyra kapott a pletyka, hogy a költőnek van egy fia.

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

2024. szeptember 18., 07:00

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!