Mozi az osztrák parlamentben
Szabadon szárnyalhatott az osztrák zsurnaliszták fantáziája, amikor választ kerestek a kérdésre: miért vetítik az osztrák parlamentben Michael Haneke Fehér Szalag című filmjét. Persze nem is vitás, az osztrák filmes, aki hol francia, hol pedig, mint ebben az esetben, német színekben aratja sikereit, Ausztria büszkesége.
Végül is a film és a törvényhozás háza szinte egyidős: nagyjából ugyanakkor kezdte Theophil Hansen a bécsi parlament tervezését, amikor a film megálmodói az első mozgóképekkel kísérleteztek – hangzott el az érvek között. Igaz, a felfedezés új: egészen az idei évig senkinek nem jutott eszébe amolyan igazi játékfilmvetítést rendezni a törvényhozás házában.
Most viszont a történelmi ülésterem alakult át mozivá, és a padsorokban a képviselőkön kívül az osztrák film ismert személyiségei is helyet foglalhattak. Michael Haneke Cannes-ban díjazott Fehér szalag című filmjét ez a kitüntetett közönség az ausztriai bemutató előtt néhány nappal tekinthette meg. Az osztrák televízió kulturális eseményekről gyakran tudósító pletykahíradója, a Seitenblicke pedig a vetítés után ritka szerepben szólította kamerái elé a honatyákat, élükön a kancellárral: rögtönzött filmkritikát kért tőlük.
A filmet a parlamenti vetítés indokait kétségbeesetten kereső hivatásos ítészek szerint már csak a témája is alkalmassá tette erre a különös bemutatóra. A vásznon futó történet segíti a nézőt abban, hogy jobban megértse korunkat, a közelmúlt történelmét, hiszen a huszadik század elejének Közép-Európáját, az akkori merev, patriarchális rendszert mutatja be különös értékrendjével, amelyben az alárendeltség és az engedelmesség felülkerekedik az önállóságon és a kritikai szellemen. Ez az – sejteti a film –, ami a katasztrófákhoz, és milliók pusztulásához vezetett.
Michael Haneke cannes-i sikere, az Arany Pálma valóságos eufóriát váltott ki Ausztriában.
Kié a film?
Már a fesztivál-győzelem idején, sőt a nevezés előtt volt némi vita arról, vajon Haneke osztrák, avagy német filmet forgatott – ugyanis a koprodukciós partner Németország állta a költségek nagy részét.
Az azonban valóságos sokkot váltott ki, hogy Németország az idén a Fehér szalagot jelölte Oscar-díjra. Martin Schweighofer, az Austrian Film Commission (AFC) elnöke azzal érvelt, hogy az Oscar-nevezések tavalyi szabályai szerint a legjobb idegen nyelvű film kategóriában három kikötésnek kell érvényesülnie: legalább a producer, a rendező és a forgatókönyvíró származzon a nevező országból. A Fehér szalag esetében mindhárman osztrákok. Schweighofer szerint ha csak a produkcióhoz szükséges anyagi és egyéb támogatások eredete a döntő, akkor Quentin Tarantino Becstelen brigantyk című filmje is németnek tekinthető, mivel a berlini Babelsberg stúdióban készült német támogatásból. Az érvelés nem talált megértésre.
Maga Haneke a tőle megszokott fölényes eleganciával válaszol az ezzel kapcsolatban feltett kérdésekre. Ausztria a hazája, ő büszke és meggyőződéses osztrák, akkor is ha Németországban vagy Franciaországban dolgozik éppen, de nem tagadja: szívesen forgatna osztrák pénzből osztrák filmet.
A legutóbbi két év vitathatatlan sikerei növelik az esélyét annak, hogy erre lesz mód. Hanekével együtt egy másik osztrák siker is született Cannes-ban. Az eddig odahaza nem túlzottan elkényeztetett Christoph Waltz a legjobb férfi alakítás díját nyerte el Tarantino Becstelen brigantyk című filmjében nyújtott teljesítményéért. Azóta a hazai közönség is meggyőződhetett arról, hogy tényleg valósággal lejátssza a vászonról a főszereplő Brad Pittet. Ebben az esetben kevésbé fájdalmas, hogy nem osztrák a produkció. Tarantino esetében már a színész kiválasztása is kitüntetésnek mondható. Még ha a díj elnyeréséig erről nem is esett sok szó Ausztriában.
Mindezt megelőzi a tavalyi bombasiker, Stefan Ruzowitzky Pénzhamisítók (Die Fälscher) című filmjének Oscar-díja. Nem volt teljesen előzmények nélküli, a megelőző két évben is kerültek osztrák nevezések az Oscar-jelöltek listájára. Vagyis az osztrák filmesek hirtelen berobbantak a nemzetközi ismertségbe, annyi év szürkeség után a világ megtanulja: Ausztria filmgyártása valamit tud.
Csak a pénz hiányzik
Eközben a hazai körülmények nem éppen kedvezőek. A filmgyártás a központi kulturális támogatás mostohagyerekének számít, vagy legalábbis számított eddig. A sikerek nyomán szerencsére valami megmozdult, hirtelen egynegyedével több került a filmtámogatási alapba, amelynek összege évek óta stagnált, és már régen nem fedezte a költségek töredékét sem. Mintha sikerült volna valamelyes kompromisszumra jutni az osztrák közszolgálati televízióval is, miután az ORF elnöke jelezte, hogy az intézmény takarékossági okokból felmondja a filmtámogatási szerződést. Az általános felháborodás, a filmgyártás és a kulturális vezetés illetékeseinek beavatkozása most egyelőre elodázta ezt a döntést. Megnyugtató azonban az lenne – mondják az érintettek – ha törvénybe iktatnák az évi 10 millió eurós hozzájárulás kötelezettségét.
Most hirtelen a kulturális tárca azt is felfedezte, milyen nagy szolgálatot tesz az ország hírnevének a Filmakadémia Baráti Köre, amely a filmesek képzését segíti, neves oktatókat hív meg (köztük tavaly Szabó István is mesterkurzust tartott Bécsben). Támogatják a fiatal filmesek első próbálkozásait, s mindez a szponzorok révén. Pedig az ő anyagi hozzájárulásukat manapság nem könnyű megszerezni. A bécsi kulturális kormányzat most közölte, hogy 2010-től évi hatezer eurót biztosít a baráti társaság munkájához. Nem sok, de kezdetnek jó.
A hazai nézők még csak kezdik megszeretni saját filmgyártásukat. Az Oscar-díjas Pénzhamisítókhoz kevesebb, mint 190 ezren váltottak jegyet, s a televízióban sugárzott 39 osztrák film közül mindössze tizenegynek volt százezernél több nézője. Az osztrákok éves átlagban 1,9-szer mennek moziba, osztrák filmre évente fejenként 25 centet áldoznak. Ez azonban a sikerekkel arányosan változni fog – bizakodnak az optimisták.
Az osztrák zsűri egyébként Arash T. Riahi Egy percnyi szabadság (Ein Augenblick Freiheit) című filmjét nevezte a 82. Oscar-díjra. Az Iránból menekült, Ausztriában élő Arash T. Riahi mozija három iráni kurd menekült pár útját meséli el. Mivel gyermekkorában ő is elmenekült Iránból, alkotásába önéletrajzi elemeket is szőtt. A film már több kevésbé jelentős nemzetközi fesztiválon kapott díjat. A schwerini FilmKunstFest zsűrije azzal indokolta döntését, hogy ez a politikai tartalmú, őszinte alkotás a menekültsorsokat kiemeli a hírek anonimitásából.
Ha rovábbi cikkeket szeretne olvasni Ausztriáról, kattintson a
Szervusz Ausztriahonlapra.