Kibírni egymást

Az előző századforduló osztrák, de félig-meddig magyar származású drámaírója, Arthur Schnitzler arról is nevezetes, hogy darabjait saját korában egytől egyig betiltották a bemutató után. Bécsben, a Monarchia fővárosában botránykőnek számított minden Schnitzler-előadás. Betiltás lett a sorsa 1912-ben A Bernhardi-ügynek is, melyet most Ascher Tamás rendezésében az Örkény Színház mutatott be.

2015. április 29., 15:19

A darab egy bécsi magánklinikán játszódik az 1900-as évek elején. Szereplői túlnyomórészben orvosok, A Bernhardi-ügy mégsem orvosdráma. Sőt valójában nem is dráma. A rendező „társalgási darabnak” nevezi, melyben nincsenek akciók és attrakciók, a díszlet is minimális, egy íróasztal és néhány szék, a jelmez pedig csupán a fehér orvosi köpeny. A színészi játék a beszédre és a gesztusokra korlátozódik. Nem könnyű feladat pusztán „szövegeléssel” lekötni a nézőt csaknem két órán keresztül, az Örkény kiváló társulatának – Gálffi László és főleg Mácsai Pál egészen lenyűgöző alakításának – köszönhetően mégis sikerül.

Két világnézet, két erkölcsi értékrend ütközése áll a darab középpontjában. A klinikán haldoklik egy fiatal lány, de abban a tudatban éli utolsó perceit, hogy meg fog gyógyulni. Ezért a klinika igazgatója, Bernhardi professzor (Mácsai Pál) megtiltja a papnak (Nagy Zsolt), hogy feladja a betegnek az utolsó kenetet, és ezzel rádöbbentse őt arra, hogy haldoklik. Vitájuk közben a lány meghal.

Az esetből ügy lesz, a közélet felbolydul, s mivel az „istentelen” professzor ráadásul még zsidó is, az antiszemiták is vitorlát bontanak. Ennyi szél már bőven elég a politikának ahhoz, hogy viharrá dagassza az ügyet. Tárgyalja a parlament, rácsatlakozik az egészségügyi miniszter (Gálffi László). A professzort végül bíróság elé állítják, elítélik, megfosztják állásától, diplomájától, börtönbe csukják.

Ascher rendezése nem aktualizál, csak modernizál, így minden percben azt érezzük, mintha ma játszódna a történet – néha bele is tapsolnak a nézők, akkora a ráismerés döbbenete. Azzal szembesít ez az előadás, hogy minden bajunk a kölcsönös gyűlöletből származik. Abból, hogy képtelenek vagyunk tiszteletben tartani a mienkétől eltérő értékrendeket, igazságokat. Mácsai Pál azt mondta egy interjúban: ez a darab arról szól, hogy „ki kellene bírnunk egymást”. Hát éppen ez az, ami nem szokott sikerülni.

Ferencz Zsuzsa

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.