Jót tesz a GDP-nek az olvasás

Egy jó gyerekkori élmény képes valódi, elkötelezett kultúrafogyasztó felnőttet kinevelni, de a társadalom jó szövegértő képessége konkrét gazdasági növekedést is eredményezhet egy adott országnak – hangoztatták szakemberek azon a kerekasztal-beszélgetésen, amelyet az olvasást népszerűsítő kampányokról tartottak a XXI. Nemzetközi Könyvfesztiválon, Budapesten.

2014. április 25., 17:15

Babai Éva, a Tessloff Babilon Kiadó ügyvezető igazgatója rámutatott arra, hogy az olvasás népszerűsítését már egészen kicsi korban érdemes elkezdeni a korosztályi sajátosságoknak megfelelő könyvek lapozásával, olvasásával, később a gyerekekkel való együttolvasással. Az ismeretterjesztő kiadványokkal kapcsolatban kiemelte, hogy a nagyobbaknak szóló könyveket sokszor a szülők a célközönségnél fiatalabb korú gyermekeknek is megveszik ismerkedés céljából, a gyerekek legnagyobb örömére.

Mán-Várhegyi Réka író, szerkesztő külföldi példákra hivatkozva elmondta, hogy a nemzetközi tendencia szerint minél színesebb, minél izgalmasabb egy kiadvány, annál jobban szeretik a gyerekek és az egyszerűbb, rövidebb szövegek könnyebben utat találnak hozzájuk. Ez később azt eredményezheti, hogy szívesebben nyúlnak a könyvekhez és a hosszabb, egybefüggő szövegeket is szívesen olvassák – tette hozzá.

Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke megjegyezte, hogy bár a kisebbek kevésbé, hét éves kortól azonban a gyerekek sokkal inkább a hosszabb, egybefüggő szövegeket, történeteket keresik, sokkal szívesebben olvasnak rövidebb regényeket vagy hosszabb történeteket.

„Nem elhanyagolhatók emellett a spontán olvasási »járványok« sem, amelyek a gyerekek körében terjednek. Ha egy korcsoport felkap egy könyvet, azt egy idő után mindenki olvasni fogja” – fejtette ki az elnök. Megjegyezte: ez a hullám általában a populárisabb, kevésbé irodalmi műveket érinti.

Pompor Zoltán, az Oktatásfejlesztési Intézet szakmai vezetője a szervezet programjainak tapasztalatait felidézve elmondta: fontos, hogy a gyerekek maguk is megfogalmazhassák, mit szeretnének olvasni, hiszen sok esetben a kortársakkal való élménymegosztás nyújt valódi motivációt.

Fehér Zsófia könyvtáros az interneten elhíresült, szintén az olvasását, valamint a könyvtári szolgáltatásokat népszerűsítő kaposvári kampány kezdeményezője kifejtette: a könyvtári tapasztalatok is azt mutatják, hogy a gyerekek sokkal szívesebben olvassák a maguk által választott vagy felfedezett könyveket és szívesen látogatják azokat a programokat, amelyek a közös élménymegosztást szolgálják egy-egy kötetről.

A beszélgetésen szó esett arról a Tessloff Babilon Kiadó Mi Micsoda sorozatában megjelent Dóri és Marci nyomoz című kiadványról, amely 260 ezer példányban készült el a McDonald's vállalat megrendelésére.

Vadnai Ágnes, az étteremlánc kommunikációs vezetője elmondta: a kiadványt a gyermekeknek szánt menü mellé lehet választani plusz 390 forintért. Hangsúlyozta: az ötlet, hogy könyvet adjanak ajándékba, Skandináviából származik, ehhez a programhoz keresett a magyarországi kirendeltség megfelelő hazai partnert, ötletet és szerzőt. Vadnai Ágnes kiemelte: három hét alatt több mint 22 ezer gyerek választotta a könyvet a menühöz.

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.