Jól kezdődik az év!

– Hogy túl zsidós?
– Igen, ezt mondták. És hogy ne ezzel kezdjük az évet...
– És maga mit mondott?
– Mit mondhattam volna? – tártam szét a kezem. Reb Slojme hallasztalánál gubbasztottam, kezemben szorongattam a sűrűn teleírt két lapot, visszadobott tárcanovellámat. Úgy vittem át hozzá, mintha fronton kapott sebesülésemet akarnám a szanitécnek megmutatni.

2015. január 12., 22:13

– És most? Mit akar csinálni? – kérdezte az öreg.
– Nem tudom – vontam meg a vállam. – Írok másikat. Nem ez az első, amin fanyalognak.
– Mert túl zsidós?
– Ezt mondják.
– És ez probléma?
– Úgy látszik. És az is baj, ha szomorú a vége. Ezt is szokták mondani. Hogy valami vidámabb kellene. Pozitívabb. Nem mindig az a „zsidó melankólia”.
– Na, mutassa azt a novellát! – intett türelmetlenül.
Átnyújtottam az asztal fölött az írást. Homlokára tolta a szemüvegét, egészen közel emelte hályogos szemeihez a szöveget, és belemélyedt. Percekig olvasta, még vissza is lapozott egyszer az első oldalra. Nem vette le a tekintetét egy pillanatra sem a betűkről, én meg róla. Amikor a végére ért, nagyot sóhajtott. Visszacsúsztatta orrnyergére a szemüvegét és rám nézett.
– Tényleg akad benne zsidó. A grúz, ugyebár, aki megöli a feleségét, meg a rabbi, akihez éjszaka felrohan, és akitől tanácsot kér. És, gondolom, a mester, aki meséli, a féltékeny tanítvány, és talán annak a szerelme is...
– Hát, igen.
– Ez eddig öt – számolt az ujján. – És nyilván a grúz felesége is zsidó.
– De ő nem jelenik meg! – tiltakoztam. – Csak beszélnek róla.
– Csak vicceltem, Miklós! – nevette el magát. – Látja, én már el is felejtettem ezt a történetet. Mondja, mikor meséltem én ezt magának?
– Arra már nem emlékszem. Csak a sztorira.
– Nyugodjon meg. Igyunk egy pohárkával!
– Nem kérek – ráztam a fejem, míg ő nagyot nyögve felállt, lehajtotta az írószekrény előlapját, a dossziék közül elővette a pálinkásüveget és töltött magának. – Hetven évvel a háború után – fortyogtam –, miután a magyar zsidók hetvenöt százalékát megölték, még egy tárcasorozatban se lehetnek zsidók?
– Miért nem kérdezi meg a szerkesztőket? – ült vissza, és az italt kortyolgatta.

– Mert tudom a választ. Úgy gondolják, hogy a közönség nagy része nem zsidó, és a saját életüket akarják viszontlátni az újságban. Vagy legalábbis nem a zsidókét. Gondolom.
– Beláthatja, Miklós, tényleg kicsit sokat cikkeznek mostanság a holokausztról, a zsidókról... Mintha be akarnának pótolni valamit. Egyesek úgy érzik, hogy a csapból is ez folyik. Irritálhat bizonyos embereket.
– És maga? – kérdeztem segélykérően. – Maga mit gondol?
– Az mindegy. Én csak egy öreg zsidó vagyok, aki túlélte Auschwitzot.
Elhallgatott. Hirtelen én se tudtam mit mondani.
– Szóval, maga úgy gondolja, hogy ez valamiféle új numerus clausus? – tolta félre kapedlijét reb Slojme, és a fejbúbját vakargatta.
– Én ilyet nem mondtam... – riadtam meg a kifejezéstől. Amikor jobban belegondoltam, még kétségbeesettebbé tett.
– Akkor, mi más? – kérdezte. – Persze nem úgy, mint régen. Lehetséges... – bizonytalanodott el. – Lehetséges volna, hogy zsidó a szerkesztő?
– Nem lehetséges. Az – biccentettem.
– Vagy úgy! – húzta fel a szemöldökét reb Slojme. – Így már értem. Nem lehet egyszerű dolga.
– Neki? – kerekedett el a szemem. – És nekem? – kérdeztem. – Mit csináljak? Dobjam el?
– Nyavalyát! Írja át.
– Hogyan? Mit csináljak egy grúz zsidóval, aki féltékenységből megöli a feleségét, majd elmegy a rabbihoz, és a tanácsát kéri? – ráztam a fejem értetlenül. – Hogy írjam ezt át, hogy ne legyen zsidós?
Reb Slojme hunyorgott, homlokát masszírozta, mintha ki akarná préselni agytekervényeiből a megoldást. Aztán hamiskásan rám pillantott.
– Mi volna... mi volna akkor, ha nem egy rabbi lenne a történet szereplője, hanem egy pap? És nem egy grúz zsidó ölné meg a feleségét, hanem a pap egy híve? A többi: a szakítás, a féltékeny fiú, akinek az öreg tanítója példázatként meséli a történetet, gondolom, maradhat. Csak nem zsidók. Na, ehhez mit szól?
– Hát... – bizonytalanodtam el. – Egyszerűen legyenek nem-zsidók, és kész?
– Ettől persze még melankolikus a történet, de a másik problémát megoldottuk. Esetleg a férfi, aki megöli a feleségét, lehetne egy áttelepült erdélyi munkanélküli – fantáziált.
– Azt nem akarom – ráztam a fejem. – Hangulatot kelteni az áttelepülők ellen...
– Igaza van. Az nem volna helyes. Akkor maradjon csak simán munkanélküli. Így is jó.
– Gondolja? – kérdeztem elbizonytalanodva. – Tisztességes ez így?
– Maga író, Miklós, ne vicceljen. Azt tesz a hőseivel, amit akar. Nem a maga szégyene, hogy át kell írnia.
– Zsidótlanítás... – mondtam halkan. – Mint annak idején?
– Na, azért ne dramatizálja túl! Inkább túlzott önvédelem. Különben is, írhatott már zsidó témáról eleget. Magának se árt, ha egy kicsit frissít. Tessék – hajolt előre, és kezembe nyomta az írást. – Itt van a maga judenfrei novellája. De a következő azért dafke zsidó témájú legyen!

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.