Jelenkori látleletek

Fehér László Kossuth-díjas festőművész munkáiból a héten nyílt kiállítás Pasztellek címmel a Cultiris Galériában. Itt mutatták be a Kossuth Kiadó gondozásában megjelent könyvet is, amelyben Alexander Borovsky művészettörténész, a Szentpétervári Kortárs Gyűjtemény vezetője elemzi Fehér munkásságát a Viktor L. Mensikhoff műgyűjtő tulajdonában lévő képei alapján.

2013. március 16., 13:17

Két órával később a Kieselbach Galériában tartottak vernisszázst. Itt a Mensikhoff kollekció Fehér László jegyezte darabjaiból látható válogatás. A napokban hatvan éves festőművész alkotásaiból így már három tárlat is látogatható a fővárosban. Az elsőt a múlt héten nyitották meg Ellenfényben címmel a Társalgó Galériában.

„Magyarországon rendkívüli események zajlanak, de azokat most elfedi a Fehér Fesztivál”, utalt áttételesen a közélet történéseire a Pasztellek megnyitóján az író, műfordító, irodalomtudós Ungvári Tamás professzor.

Beszédében megemlítette: Fehér László egyes utópikus munkái láttán az a sajátos utópia képzett meg benne, hogy az Országházban egyszer csak felhagynak a rapid-törvénykezéssel és a képviselők elmerülnek a festőművész alkotásainak tanulmányozásában.

Ungvári Tamás közéleti asszociációját talán az is indokolhatta, hogy Fehér László elsőként lépett ki a Magyar Művészeti Akadémia tagjai közül az intézmény elnökének botrányos nyilatkozatait követően.

Ungvári hangsúlyozta: bár a képzőművészek a huszadik század kezdete óta rendre „hadseregekbe” rendeződnek – stiláris és világnézeti szempontok szerint – Fehér László alkotóként is mindig megmaradt önálló individuumnak. Ungvári Tamás szerint a képek láttán minden szemlélője azt érezheti: a művész személyesen az ő számára készítette el az alkotását.

Hasonlóan fogalmaz egyébként Fehér Lászlóról írt könyvében Alexander Borovsky is, aki úgy véli: Fehér László művészete mintha feltételezné az egyéni elmélyülést.

Mindemellett Ungvári Tamás elmondta, hogy Fehér László képein keresztül is erősen érződik alkotói attitűdje: alapvetően az egyéni felelősségvállalás képessége. Miközben az irodalomtudós azt is kiemelte: Fehér bizonyos képeinek holdbéli világa szinte összeolvad jelenünk rideg, szorongató atmoszférájával.

A kultúrpolitika és a közélet történései kapcsán Fehér László a 168 Óra kérdésére annyit mondott: az Ellenfényben, a Pasztellek, és a Mensikhoff gyűjtemény képei egyben azt is megmutatják, hogy az említett történések milyen érzéseket váltanak ki alkotójukból. Ugyanakkor a művész szerint a tárlatokat korunk „látleleteként” is értelmezhetjük.

A Pasztellek megnyitóján a hatvan éves Fehér László a családja mellett köszönetet mondott barátainak is, akik egész pályafutását meghatározták a szellemiségükkel. Említette például Heller Ágnest, aki más ismert tudós és művész mellett személyesen vett részt az eseményen.

Gálvölgyi János, Kossuth-díjas színművész a 168 Óra kérdésére elmondta: ritkán jár vernisszázsokra, de Fehér László kiállításain mindig megpróbál jelen lenni. Gálvölgyi János elmesélte: előbb ismerte képeit, mint az alkotót, de mára a művek és az időközben baráttá lett művész személyisége egyaránt fontossá váltak számára. A miértekről a színművész annyit mondott: egy jó húslevest sem lehet lekottázni, az ember egyszerűen érzi, hogy nem csupán táplál, de ráadásul gyógyírként is szolgál mindenféle bajainkra.

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.