Idő van!

Hogy szalad az idő! Most, hogy immár két hete kettőezer-tízet írunk, ideje, hogy megünnepeljük a zseniális zeneszerző, Joseph Haydn születésének kettőszázegyedik évfordulóját: hiszen ebben az évben éppoly fontos lesz ő és munkássága az utókor számára, mint volt tavaly, amikor kettőszázéves lett volna, ha él.

2010. január 15., 07:39

Akik iróniát vélnek felfedezni szavaimban, azért teszik, mert tényleg van bennük. Elsősorban magunkon mosolygok, az utókoron, hogy ennyire a kerek számok rabjai vagyunk – akkor tudunk emlékezni igazán, ha van rá számszaki okunk is.

De a mosoly másik része azért az Iparművészeti Múzeumnak jut, amely olyan kreatívan ünnepelte meg a nagy zeneszerző születési dátumát. Haydn és az idő – ezt a címet adta bicentenáriumi tárlatának a múzeum (hogy miért jó dolog rácsatlakozni egy ilyen eseményre, ugye senkinek sem kell magyaráznom?), s ezzel voltaképpen szabad kezet adott magának. Merthogy az idővel minden tárgy összefüggésbe hozható. Ahogy a térrel, a fénnyel, a születéssel és a halállal. Lehetett volna tehát „Haydn és a tér” kiállítás is vagy bármi más, a lényeg úgyis a kétszáz esztendőn van.

A helyiek tehát felírták egy nagy papírra, hogy „Haydn”, aztán megnézték, milyen tárgyaik vannak a raktárban a zeneszerző életéből. Főleg órákat találtak, de vannak kalendáriumok is szép számmal, egyéb szerkezetek, amelyeknek kevés közük van a muzsikushoz. (Avagy semmi.) Aztán vannak kották az Esterházy-gyűjteményből, egy szétszedett korabeli hegedű. És van egy közepesen eredeti ötlet, hogy a zeneszerző életszakaszait az évszakokhoz (sőt, sőt, az Évszakokhoz) hasonlítsák, esetleg mérjék.

Akit a tárlat a nemrégiben itt látható órakiállításra emlékeztet, annak hibája nem a saját készülékében van.