Freud a lélek mélyére lát, de a nácizmus őrületével képtelen szembenézni
A pszichoanalízis atyja a főhőse Mark St. Germain Az utolsó óra című darabjának, amelyet 2013 februárjában mutattak be, és jelenleg is az egyik legsikeresebb produkciójuk. Ebben az idős, halálos betegséggel küzdő Freudot Jordán Tamás alakítja, partnere, egyben az előadás rendezője Alföldi Róbert.
Szeptember 7-én pedig Éric-Emmanuel Schmitt Az ismeretlen című darabjának hazai ősbemutatóját nézhettük meg a szalonszínházban. A történet 1938-ban, az Anschluss után, Ausztriában játszódik. Itt él a már nyolcvanon túli Freud, aki a lélek mélyére lát, de a nácizmus őrületével képtelen szembenézni. Nem akarja elhagyni Bécset, és csak az józanítja ki, mikor a lányát is elhurcolják. Freudot Fodor Tamás játssza, és a drámát Császi Ádám filmrendező állította színpadra. A Rózsavölgyi művészeti vezetője, Zimányi Zsófia a 168 Órának elmondta, először Jordánt kérte fel a rendezésre, de ő nem ért rá.
– Császi Ádámmal már egy ideje terveztük a közös munkát, de nem találtunk megfelelő darabot. Mivel nagyon szeretek fiatal alkotókkal dolgozni, felajánlottam neki Az ismeretlen rendezését. S amikor végiggondoltuk, ki is legyen Freud, Fodor Tamás jutott elsőként eszünkbe. Őt először láthatja nálunk a közönség.
Zimányi Zsófia szerint a két Freud-előadás izgalmasan egészítheti ki egymást. Az utolsó órában a pszichoanalitikust egyik volt tanítványa keresi fel, két különböző világképű értelmiségi vitája van a fókuszban. Az ismeretlenben viszont az a fő kérdés: kilátástalan helyzetben adhat-e erőt a hit olyan ateistának is, mint Freud?
A mélylélektan professzora két színpadi feldolgozásban, kettős tükörben, kihagyhatatlanul érdekes művészi kísérlet a Rózsavölgyiben.